- Фото використані із книжки Архипа Данилюка "Шляхами України"
У 1986-1988 рр. наукові
експедиції Музею народної архітектури та побуту у Львові виявили на
Гуцульщині багато цікавих зразків народного будівництва і побуту
минулого. Сім із них заслуговують особливої уваги. Ці пам'ятки
знаходяться в різних місцевостях так званої глибокої Гуцульщини, як
звичайно, далеко від доріг. Збереглися вони тільки тому, що в них живуть
старші одинокі люди. Сьогодні нас торбує доля цих пам'яток — адже вони
можуть зникнути. Музеї просто неба, які є у Львові, Києві і створюються у
Крилосі на Івано-Франківщині, у даний час не можуть цих будівель
закупити, бо теперішні власники хочуть у них доживати свого віку. В
музеї перевезуть інші, можливо, й менш вартісні пам'ятки. Тому слід хоча
б в описах, фотографіях і обмірних кресленнях зберегти для нащадків
цінні творіння народу.
Деякі з досліджених пам'яток овіяні
легендами про Довбуша, його побратимів, різними переказами про
походження родоводів тощо. До речі, живуть у них цікаві люди, які знають
свій край. Народну архітектуру і побут другої половини XIX ст.
представляє садиба Д. Якібчука з присілка Хом'якуватий с. Черемошна
Верховинського району Івано-Франківської обл. Вона стоїть далеко в
горах. Усе тут збереглося, як було сто років тому. На садибі є хата,
стайня, хатчина, пивниця. Хата має традиційне для Гуцульщини планування:
дві житлові кімнати, розділені хоромами (сіньми) та коморою, яка
прилягає з правого боку. Вхід до комори і хоромів із зрубного ґанку,
перекритого продовженням даху хати. Тут його називають «черском». Він
захищає вхід до цих приміщень від снігу і вітрів. Гуцули твердять, що
черсаки давніше були у всіх хатах, збудованих високо в горах. Є черсак і
у ґражді з с. Криворівня, яка експонується в Музеї народної архітектури
та побуту у Львові. Галереї з'явилися у гуцульських будинках пізніше.
Цікавою
і характерною для заможних господарів спорудою є хатчина. Це —
видовжений, приземкуватий будиночок, в якому взимку утримували телят, а в
печі варили корм для свиней. При хатчині — приміщення, у якому в
холодну пору стояли вулики. Недалеко від хатчини стайня — зрубна будівля
з напівкругляка з дахом, вкритим драницями. Між хатою і стайнею
невеликий сад, переважно з дикими або напівдикими грушами, кількома
яблунями, сливами.
До бідняцького належало господарство лісоруба в
с. Голови Верховинського району В. Бойчука. Хата була збудована ще його
прадідом 1884 р. Це маленький будиночок із хлівом при хаті, хоромами і
коморою, що прилягає з тильного боку до житлової частини. У хаті
зберігся первісний інтер'єр: типова гуцульська піч, стіл, широкі лави,
великий піл, жердка з ліжниками, мисник.
В.Бойчук у молодості
записував пісні. До цього його спонукав шкільний учитель, відомий на
Гуцульщині фольклорист і етнограф Лука Гарматюк. На жаль, ці записи
загинули у роки Другої світової війни. Все життя В. Бойчук працював на
лісозаготівлі, а у вільний час виготовляв череси, оздоблюючи їх металом
(«бакуном»). Багато цікавого він знає про місцеве будівництво, бо
доводилось працювати з справжніми теслями. Місце для хати вибирали біля
джерел; добрим лося те, де водилися чорні мурашки або лягала маржина.
Найчастіше для зведення хати наймали майстрів, а на в'язання «вуглів» у
підвалинах скликали «толоку». В замки підвалин клали золоті монети, щоб
було багатство. Після того, як зв'язували підвалини, ставили хрест і
гільце. Господарі тоді мусили ставити могорич. Після завершення
будівництва хати майстрові дарували калач, сорочку і горілку. Всі
теслярські роботи раніше робили тільки сокирою.
Село Верхній
Ясенів, як і інші гуцульські села, розбіглося своїми присілками високо
по схилах і вершинах гірських хребтів, а також на декілька кілометрів
вгору по Білому Черемошу. Тут уздовж шляху можна побачити чудові сучасні
будівлі, і лише зрідка — давніші. Після довгих розпитувань у місцевих
старожилів нам показали в зарослях дерев садибу В. Максим'юка. Хаті, як
він пізніше розповів, уже понад 150 років. Про це свідчить матеріал —
кругляк смереки, оброблений сокирою. Планування хати класичне, як і в
хаті Д. Якібчука. Уздовж фасадної стіни хата має галерею з дощатою
огорожею, на якій при стіні прилаштовані лавиці, котрі тут називають
«призьбою». До речі, ця назва лавиць і побілка стін у житловому
приміщенні свідчать про те, що населення Гуцульщини походило з долів, де
панівною була обробка стін глиною.
У садибі ще збереглися
добротна комора з приміщенням для овець, дровітня, що влаштована у
продовженні хатніх притул — хлівів, стайня зрубно-каркасної конструкції і
«озниця» (сушарня). Остання являє собою велику яму, над якою зведено
низенький зруб із двох вінців. На ньому покладено тонкі дерев'яні палки
(ліски). На них насипали сливи. Над зрубом зведено піддашшя. У заглибині
проти ями розводили вогонь; дим і тепло від нього, проходячи через
сливи, висушували їх.
У цьому ж селі, але далеко в горах, у
присілку Лисничники, збереглася давня хата Федончаків, яка має
традиційне планування. «Долішнє» житлове приміщення було збудоване ще в
кінці XVIII ст., «горішнє» — добудоване в 1914 р. Крім того, гуцули
розрізняють кімнати за їх розміщенням до сторін світу: «правачка»,
«лівачка». Стіни хати складені з масивних протесів. Комора і горішня
кімната припідняті над землею на 1,5 м. Це підкреслюється галерейкою,
яка при цій хаті висить над землею і від хоромів переходить у призьбу,
що прилягає до долішньої кімнати. В останній кімнаті — тогочасний
інтер'єр. Особливого колориту йому надають жовто-коричневі стіни.
Конструкції — сволок, сволочки і гряди — утворюють своєрідний ритм
чергування перекрить; вікна маленькі, спарені, двері з широкими
одвірками, підлога з масивних плениць. У долішньому приміщенні на
одвірку збереглася декоративна призьба у вигляді розети з двох гілок із
чіткими листками. У цьому приміщенні, згідно з оповіддю власниці хати і
старожилів, бували опришки.
З перебуванням опришків пов'язана
легенда про хату В.Телюжака в Яворові Косівського району. Був у опришків
звичай залишати після гостювання сліди у вигляді зарубок на сволоку чи
одвірках. Такі сліди є у хаті: шість зарубок бартками на сволоці і
чотири на одвірку. Отже, першого разу тут було шестеро осіб, а другого —
четверо. Хата належить до класичного гуцульського типу. Витягнута
прямокутна будівля розділена на три частини. В центрі — наскрізні
хороми, які мають вхід з фасаду і тильного боку через притули. Із
хоромів ліворуч і праворуч є двері в житлові кімнати. У «лівачці», яка є
давнішою, збереглася декоративна різьба на одвірку дверей (розети,
хрест, дві кривульки у вигляді рогів) і декоративна різьба у вигляді
хреста і розет на поперечному сволоку. «Правачка» має всередині вже
обмазані і побілені стіни. Ізольованість садиб, специфіка ведення
господарства, постійна загроза з боку хижих звірів змушували господарів
обгороджувати своє житло. Так виник тип замкнутих дворів — ґражда.
Гуцули по-різному називають такі садиби: «хата з ґраждами», «хата з
оґраждами», «хата з брамами», «хата в брамах». За останні двадцять років
ґражди зникли. До сьогодні їх збереглося декілька. Декотрі з них уже
частково перероблені, а в інших — частини забудови розібрані. У присілку
Буковець (с. Яворів) Косівського району нам показали ґражду В.
Гондурака. Збудована вона 1883 р., що зафіксовано на сволоку в
«долішній» кімнаті. Господар обійстя розповів, що спорудив хату ще
батько, запросивши знаних майстрів Михайла Костюка і Дмитра Гондурака з
Яворова. Ґражда складається з хати, в якій є два розділені хоромами
житлові приміщення, комора, велика стайня. Двір між цими будинками з
лівого боку закривається дровітнею, а з правого — ще однією
коморою-кліттю і хатчиною, в якій готували корм свиням.
Усі
будинки зведено з добротного матеріалу. Ліва, долішня, хата зберегла
свій первісний вигляд. Тут є і давні предмети побуту: лави, стіл,
скриня, мисник, піч з широким запічком. А багата декоративна різьба на
поперечному сволоку разом із керамікою, барвистими тканинами збагачує
інтер'єр. Горішня хата ще до війни всередині була обмащена і побілена,
сволоки викинуті. Це зробив господар під враженням від тривалого
перебування на «долах» — Поділлі. Побілка хат там його так захопила, що
вирішив побілити одне приміщення. У заможних гуцулів було дві комори: в
одній, що при хаті, тримали на жердках і в скринях одяг, на полицях —
взуття, сувої сукна, тканини, різноманітний посуд; в другій (називали її
«кліттю») — запаси продуктів. Тому в останній багато бербениць,
дійниць, фасок, корит, мисничок. Оригінальна за плануванням і
пропорціями єдина збережена донині ґражда в с. Тюдів Косівського району,
збудована у другій половині XIX ст. Має видовжену форму (25 х 13 м). З
лівого боку від входу дві хати і хатчина, розділені двома хоромами, та
комора; з правого боку — три стайні та возівня. Звичайно, з тильного
боку в хаті ще збереглися притули, які використовували під хліви для
овець.
Усі стіни в житлових приміщеннях всередині обмащували
глиною і білили, стелю із сволоками мили. У ґражді віддавна жили сім'ї
плотогонів — поряд Черемош. Тому двір в селі називали «обійстям
плотогонів». Якщо дві попередні ґражди одночасно виконували функції
«чистого» і господарського двора, то новіша садиба цього типу із
Криворівні є справді «чистим» двором. Дата побудови — 1925 р. Захоплює
вона вибагливим добором будівельних матеріалів, їх обробкою, високою
майстерністю. Житловий будинок у ґражді зберіг давнє планування: комора —
хата — хороми — хата. Оскільки хата має ширину більше 7 м, то в
житлових приміщеннях по ширині виділено дві комори з окремими входами з
хоромів. Весь будинок із трьох боків оточений притулами, які
використовують по-різному: тримають тут реманент, дрова, а взимку ягнят,
телят.
При хаті спереду є широка галерейка з дощатою огорожею і
хвірткою. Зверху її прикриває продовження даху, який підтримують
різьблені стовпи. З правого боку навпроти притул окремо збудована
хатчина, дах якої з'єднується з хатнім, прикриваючи проїзд у двір з
брами, що між хатою і хатчиною. Зрубно-каркасна огорожа, що оточує
подвір'я ґражди спереду, прикрита двосхилим дашком. Безперечно, ця
ґражда є цінною пам'яткою новішої народної архітектури Гуцульщини.
Будували хату майстри з Яворова. У ґражді живуть молоді люди, які
дбайливо її оберігають. Отже, деякий час цій пам'ятці нічого не
загрожуватиме.
Усі описані пам'ятки належать до житлових
архітектурних будівель Гуцульщини і характеризують давній народний
побут. Тому їх варто було б зберегти у їх природному оточенні. Вони
збагачують «живу» історію рідного краю.