Наш Опрос:
Еще опрос?
Офіційне лого Олімпіади 2022:
Статистика |
Онлайн всего: 2 Гостей: 2 Пользователей: 0 |
|
Главная » 2014 » Март » 11 » Лужанські золоторучки
22:19 Лужанські золоторучки |
Лужанські золоторучки
Майже попід самою Чорною
Горою досі тчуть теплі смугасті ліжники, вишивають диво-рушники й
варять мелайні баноші з бринзою. Талановитими майстринями село Луги на
Рахівщині Божою ласкою не зобиджене – свої знання старші передають
молодшим і свято бережуть давні традиції. Хоча, кажуть умілиці, часи вже
не ті, мода пішла плаєм до Європи – усього того нашитого, натканого й
звареного добра мало кому в сучасних хатах треба.
Багаті, теплі й 5-кілограмові
У невеличкій кімнатці у
87-літньої Ганни Рекізник – як у гуцульському музеї: всякого прядива на
стінах, доріжки на підлозі, смугасті різнокольорові покривала на постелі
й стільцях, коверці... «Ті ліжники сама вчилася робити, ще як молода
була, років із 16. Батьки повмирали, та якось жити треба. Почала сама
ткати і прясти. Звідусіль роботи купували, цінувалися дуже. Що продала –
з того й жила».
Зіткати ліжник, розповідає Ганна Михайлівна, не
так уже й просто. Спершу вовну стрижуть, миють, сушать, чешуть, прядуть
на веретені нитку, намотують на мотовило, фарбують і стають до
верстатів. Потому знову купають виріб, знову розчісують. На одне вовняне
покривало часу йде не менше тижня. Готова ковдра – пухнаста, тепла й
важка. У майстрині навіть знайдуться «багаті» ліжники завважки зо 5
кіло. Скільки ковдр зробила, і не пригадає. У всіх Лугах не знайти
такої хати з гуцульським начинням, як у Ганни Рекізник – ліжників уже
давно ніхто не береже. «Кому то тепер треба? – каже жінка. – Колись
заробіток добрий був, продавала не лише в цілій області, ще й зі
столиці приїздили. Тоді цінувалася ця робота дуже. Прикрашали хату,
кожна ґаздиня мала вміти ткати. Давно ліжники були в моді. Нині хіба
турецькі килими стелять, нашого не купують».
Робила Ганна
Михайлівна ліжники років до 80, ткати й прясти навчила й своїх трьох
доньок. «І на гуцульські весілля давала вироби, і в клуб носили, і в
Рахів на «Бриндзю» везли... Всюди наші ліжники були. А мусимо нині у
кімнаті двері й вікна увесь час відчиняти, бо ліжники міль їсть».
Ягідки – хрестиком, мальви – гладдю
Неподалік КПП, як до
цілющого мінерального буркута йти, живе Марія Ковачук. Учасниця
тутешнього фольклорного колективу «Гуцульські візерунки», 63-літня
майстриня вишивати неймовірної краси рушники почала замолоду. «Віддалася
в 17 літ, дві донечки в мене народилися. Сама вчилася всього – і
гладдю, і хрестиком, і колоском вишивати знаю, полотно теж ткала. Ото як
сяду ввечері – не відірвати потім. Така охота вишивати! Цілу ніч,
бувало, сиділа. О 7-й раненько встала, на хазяйстві попоралася – і знову
за голку й нитки».
Поки розповідає, приносить подивитися
диво-роботи. За хвилину затишна кімната тоне у вишиванні. На один
рушник, каже Марія Якубівна, йде тиждень. Як робота складна – й цілий
місяць сидить. Нитки купує в Рахові, візерунки знаходить у журналах.
Скільки краси повишивала – злічити не може: сотні рушників набереться.
На домотканих полотнах жінка виводить голкою рожеві, жовтогарячі й
небесні мальви, на канві хрестиком виростають червонобокі ягідки,
подушки уквітчані, доріжки – у всяких орнаментах, навіть цілий комплект у
хату вмілиця зробила. Ще й одяг шиє – має дві швейні машинки.
«У
нас, у Лугах, барви темніші, ніж, до прикладу, у Ясіні. А все тому, бо
ми в улоговині живемо. Де низовина, там кольори ниток світліші будуть.
Коли вишивали жінки, то навіть хати на замок зачиняли. Берегли свою
роботу, аби ніхто, бува, не вкрав орнамент і собі такого не вишив».
Однак,
зауважує Марія Якубівна, нині вишивання теж не модне. «Молоді не
хочуть, кропітка й посидюча то робота. Усім євроремонти треба, хочуть
нового, модерного... Раніше добре рушники продавалися – за 40 гривень
один віддавала. Нині хіба на свята купують. Чехи, наприклад, на
Великдень доріжку взяли. А ці роботи, що зосталися вдома, нікому б не
віддала – дорогі мені дуже, то пам’ятка».
Магія голубців, баношів і кремзликів
71-річну Параску Щербу у
Лугах називають першою кухаркою на селі. На кухні жінка чаклує вже
майже півстоліття. Весілля, усілякі вечорниці, хрестини чи поминки –
завше кличуть її.
Параска Василівна розповідає, готувати вчилася
сама, бо мала до того хист. «Не було кому варити в селі, а я любила.
Бувало, на 4–5 весіллях підряд куховарила... На кожну неділю все було
якесь гуляння. А як ґазди незаможні, лагодити їсти й зовсім нема з чого.
Колись люди не платили, а несли продуктів, хто скільки мав. Візьмуть
маргарину, горішків, сала, муки, капусти, ріпи... Ні котлет, ні
відбивних, ні яєць – не було на то грошей. Але ж водою ситий не будеш,
людям треба добре наготувати. Ото помалі замішаю кісто, сухе, бо без
яєць, покладу пекти. Зварю юшку, або як то нині називають – бульйон,
ріпку з бриндзьов, фанки напечу. Дома нарубаю сала, щоби голубці
зарядити чим було. Гостям покладу, ті з’їдять, встають – інші вже за
стіл сідають. Отак до 200 людей на весілля сходилося. А нині розкоші
такі, не те, що колись».
Найбільше в селі хвалять банош Параски
Щерби – такого, кажуть, ніде не скуштуєш. «Треба добре колотити мелайну
(кукурудзяну) муку, – ділиться рецептом господиня. – Варити не у воді,
як кулешу, а в сметані, аби загусло. А мішати скільки треба! Доти
варити, доки не дасть масло. Потому заправити бриндзьов. Банош довго
робиться, але тому й такий смачний виходить».Уміння Параски Василівни
оцінили навіть київські гості. «Я могла в Києві жити, – пригадує, – й
там куховарити. Приходили якось пани на ревізію сюди, та в мене їли.
Кликали в столицю на роботу. Але ж як я хату лишу з дітьми, куди піду
там жити? Так тут і зосталася. А нині куховарять уже не так, як раніше.
Молоді навіть коло кремзликів чаклувати не хочуть, не те що кіста всякі
пекти чи голубці робити... Якби хто прийшов учитися – все б показала і
розказала».
|
Категория: Карпаты |
Просмотров: 431 |
Добавил: FreeDOM
| Рейтинг: 0.0/0 |
|