Сьогодні збереглося чимало
пам'яток дерев'яного будівництва. Використання деревини сприяло
розвитку її художньої обробки та технології. Давні будівлі вражають
своїм виглядом, вдалим дотриманням пропорцій, завжди доречним
декоративним оздобленням, доцільністю і раціональністю. Кращі зразки
архітектури витримали випробування часом і стали пам'ятниками культури,
свідчать про високу майстерність, художній смак їх творців.
Особливої
уваги заслуговують традиційні бойківські хати і як твори мистецтва. Ще
видатний польський етнограф І. Коперницький, відвідавши в 1889 році
Українські Карпати, зокрема Бойківщину, відзначив високу мистецьку
цінність місцевих житлових будівель: "Мені вдалось ближче і докладніше
пізнати тільки їм (бойкам - авт.) властиве замилування в оздобленні
будівель. Маю багато цікавих рисунків дверей луковатих, оздоблених з
великою видумкою", - писав вчений. Силуети бойківських хат завжди чіткі,
динамічні, водночас мальовничі та м'які в своїх лініях. Цю
неповторність і оригінальність, зразкову гармонію пропорцій і тісний
зв'язок з природою та давніми традиціями українського народу підтвердили
пізніше вже сучасні дослідники Г.Н. Логвин, П.Г. Юрченко, В.П.
Самойлович, П.І. Макушенко, С.А. Таранушенко.
Дослідження
бойківської хати львівським мистецтвознавцем П.М. Жолтовським дали
цікаві результати: в кращих зразках виявлені пропорції золотого
перетину, що переконує нас у високих художніх якостях бойківського
житла.
Детальний огляд бойківської хати свідчить про велику роль
конструкції, зокрема зрубу і його елементів у зовнішньому вигляді.
Будували бойки з плениць, які кололи з смерекових колод. Ритм вінців з
гладким і чистим малюнком волокон надавав будівлі простої і чіткої
форми. У деяких селах Турківського, Старосамбірського районів Львівської
області і в долинах рік Тересви, Тереблі, Ріки на Закарпатті стики
плениць прокладали мохом, обмазували глиною і білили вапном з синькою.
Ці смуги ритмічно повторювались по площині стіни, надаючи будівлі
оригінального вигляду. У багатьох селах білими смугами обводили вікна,
дверні рами. Білою глиною обмазували торці випусків замків на кутах.
Зрідка одвірки прикрашали широкими ламаними білими смугами, а обмазану
коричневою глиною площу дверей - ромбами і квадратами, подекуди
мальованими вазонами квітів.
На стінах бойківських хат добре
виділяються завжди маленькі вікна. У будівлях XVIII та XIX ст. обв'язки
вікон робили з масивних брусів, у пази яких закріплювали стесані по
краях вінці зрубу. Частини верхнього та нижнього вінців, які підтримують
зовні обв'язку, оздоблювали східчастою різьбою.
Оригінальності
бойківським хатам надавали помости (призьби) та галереї (присінки),
(ґанки), на яких у теплу пору виконували різні роботи, відпочивали.
Галереї мали невисокі (з трьох-чотирьох брусів) зрубні огорожі, які на
верхньому і нижньому вінці оздоблювалися декоративною різьбою,
найчастіше у вигляді кривої лінії. Архітектор Т. Обмінський в 1905 р. в
с. Плаве на Сколівщині (Львівська область) зафіксував складнішу огорожу в
галереї, де внаслідок використання двох замків ширина галерейки напроти
вікон житлового приміщення в тридільній хаті ставала дещо вужчою, ніж
напроти приміщень комори і сіней. В огорожі галерейки ставили масивні
арки - портали, звужені і заокруглені догори, прикрашені декоративною
різьбою. Ці арки були опорою для прогону та підкреслювали вхід до
будинку.
Заокруглені завершення аркових порталів та одвірків
були зумовлені характером матеріалу. Бічні одвірки з'єднувались по
кривій лінії з верхніми. Це досягалося за допомогою вирізних дощок
(підкосів), які прибивали дерев'яними кілочками. На фасаді вони завжди
виступали, створюючи своєрідний орнамент.