- Фотографії використані із книжки Данилюк А.Г. "Народна архітектура Бойківщини. Житлове будівництво"
Будівля 1792 року з с.
Орявчик Сколівського р-ну за планом тридільна: комора - хата - стіни.
Вона має курне опалення. Коли палилося в печі, дим виходив на хату, тому
стеля і сіни в ній чорні від сажі. Нижню частину стін зрідка
обшкрябували склом або річковими черепашками і мили гарячою водою, тоді
дерево ставало темно-жовтого кольору. В стелі є отвір, через який дим
виходив на горище. Маленьке віконце пропускало мало світла. Деякою мірою
робила житло світлішим біла піч. За піччю дерев'яне ліжко з грубих
дощок, застелене соломою і вкрите веретою домашнього виробництва. Над
ліжком висить колиска. Під стінами - лави. Між ними невеликий
стіл-скриня з масивною дубовою лядою. У кутку, зліва від дверей, мисник
для посуду. Посуд простий, переважно дерев'яний, за винятком кількох
глиняних горщиків для приготування їжі. Під стелею з трьох сторін гряди.
На них сушили дрова, вудили м'ясо, димили цибулю та часник. Долівка
глиняна.
Для ночівлі членам сім'ї служила піч, привілейоване
місце на ній, особливо взимку, відводилося дітям. При печі та попід
стінами - лавки. Батько та мати спали на ліжку. Жодна прикраса, ніщо
барвисте не тішить ока, немає розмальованої кераміки, ані ікон. "Щодо
образів святих, - як пише Іван Франко у своїй праці "Етнографічна
експедиція на Бойківщину", - то ми знайшли тільки де-не-де малі сучасні
кольорові літографії, приклеєні на західній стіні кімнати (навпроти
дверей) - спосіб нечуваний для мешканців долин, де кожний господар
вважає справою честі повісити на стіні, - скільки можна, -кольорові
малюнки в рамах за склом або мальовані на дереві олійними фарбами".
Веселіше
порівняно із житлом виглядає комора. У ній зліва є жердка, на яку
вішали верхній одяг. На полицях тримали запаси продуктів, різноманітний
посуд - барильця, близнюки, мацьки, полумацьки (мірки для виміру овечого
сиру і збіжжя), корито, у якому розчиняли тісто, гелетки на сіль, муку,
насіння, прилади для сукання мотузків, сувої білого полотна і сукна,
пасма пряжі (мітки, полумітки).
У сінях є ручна ступа для
товчення зерна, жорна, бочка на капусту, граблі, коса, за дверима стоїть
драбина на горище. Не багатша й хата 1812 року, що з с. Либохора
Турківського району, у якій інтер'єр дещо інший. Зліва від вхідних
дверей мисник, де є товкачка для товчення картоплі, глечик, миска з
суцільного дерева, з якої вся родина їла страву, горщик (лоханка) для
варіння їжі, скопець (виготовлений із суцільного куска дерева, має
накривку з ручкою), кошичок, гелетя-святилче, бочівка, масничка, цідилка
з двадцятьма сімома отворами (для проціджування картоплі), конов'я для
води. В кутку стоїть лопата для хліба та кочерга. На стіні біля мисника -
налижник. Між двома нерухомими лавами невеличкий стіл-скриня з масивною
дубовою лядою, накритий лляним обрусом. На столі - глиняна миска і
барилка для горілки з різьбленим орнаментом. Біля столу стілець з грубої
соснової дошки. Є в хаті ткацький верстат. На стіні біля ліжка шафка на
документи. Ліжко з грубих дощок, застелене білою лляною плахтою
(простирадлом). Зверху коцаня - верета, ткана з лляних і вовняних білих
та коричневих ниток. Над ліжком висить колиска. Піч велика, курна, з
припічком і запічком. На стику їх є виїмка, у якій спалювали смерекові
скипки для освітлення хати вечорами.
Під піччю влаштовували
отвір до "курячої кучки", у якій тримали узимку курей. Нерухомі лави,
глиняна долівка, гряди під стелею - архаїчні елементи, що збереглися в
інтер'єрі бойківської хати ще з часів первісної землянки.
У сінях
стоїть терлиця - ламачка, жорна, мотовило. На стіні висять граблі,
решето, в якому дно виплетене з тонких пасом смерекового коріння.
Наявність лише необхідних предметів користування і відсутність прикрас
зумовлені самим характером курної хати. Цінні речі, святковий одяг,
запаси продуктів харчування зберігали в коморі. На Бойківщині довго
побутувало курне опалення. Процес реконструкції печей почався лише в
другій половині XIX століття. У статті-звіті про етнографічну експедицію
на Бойківщину І. Франко відзначав, що звичай споруджувати печі без
димарів був поширений. І коли турківський окружний староста видав
розпорядження побудувати у старих хатах димарі і вивести їх на дахи, то
бойки це зробили, але жоден комин не мав сполучення з піччю. При новому
старості бойки радісно скинули "страховища" зі своїх дахів. До курної
печі прибудували в сінях димовивід, що дало можливість білити стіни,
збільшувати вікна.
Переобладнання курної хати у напівкурну
сприяло оздобленню інтер'єру. Ширше стали використовувати декоративні
тканини, ліжники, рушники. Постіль прибирають домотканими коцами і
подушками у вишитих наволочках. Стіл прикривають білою скатертиною -
обрусом. Хата 1900 року з с. Мшанець Старосамбірського району збудована
за планом: хата - боїще - стайня. Житлове приміщення вже має комин з
виводом диму на горище. Це відразу змінює вигляд житла. Стіни і стеля у
хаті побілені. Обладнання традиційне: стіл-скриня, лави, мисник, ліжко.
Долівка глинобитна.
У боїщі, яке після обмолоту збіжжя
перетворюється в сіни, є жорна, велика скриня для зерна, бочка на
капусту, ступа з товкачем; на стіні висять граблі, ціп. Ззаду за
житловою частиною хати є невеличка комірка, перероблена з половника, у
ній на полиці стоїть різноманітний посуд - валівче, цебр, корито, в куті
- невеличка скриня, щітка для льону.
Хата 1848 року із с.
Пилипець, що на Закарпатті, також півкурна, хоч первісно була курною,
про що свідчать гряди під стелею, отвір в стелі і сажа, що проглядає
через побілку. В інтер'єрі на відміну від курної хати використовуються
декоративні елементи - фаянсові тарілки фабричної роботи на спеціальній
дерев'яній поличці, званій "фугашем".
За давньою традицією
залишились нерухомими лави, стіл-скриня. З'являється складна прядка.
Мисник набуває форми шафки з дверцятами. Верхня дошка фігурно
вирізьблена. На жердці висить вівчарська гуня - куцовата, виткана з
вовняної та конопляної пряжі, яка має вигляд вивернутого кожуха. Під
піччю стоїть курник - дерев’яна клітка для курей. У сінях розміщена
олійня, яка складається з двох масивних вертикальних колод, вкопаних в
землю, і горизонтальної з отвором, в який закладали підготовлену для
видавлювання олії масу. Зверху цей отвір накривали кружком, на який
накладався брус. На останній тиснули з боків клинами, які забивалися
підвищеними молотами-таранами. Тут же є плита для підсмажування насіння
льону чи конопель, з якого тиснули олію.
Привертає увагу бочка на
капусту - "станов" у формі зрізаного конуса, виготовлена з окремих дуг,
скріплених дерев'яними обручами. Має плетену з соломи накривку. На
стіні висить качалка з праником для прасування білизни. У коморі
різноманітний посуд - гурчів, гурчів-маслянче, корито, гелетка, скриня
на збіжжя, гордів - бочка на ропу, станок для витискання меду, прилад
для сукання посторонків, полапка для мишей. Таким в загальних рисах був
традиційний інтер'єр бойківської хати, який вдалося відтворити в музеї.
Він достовірний, бо створений на основі тривалих наукових досліджень,
свідчень старожилів.