Наш Опрос:
Еще опрос?
Офіційне лого Олімпіади 2022:
Статистика |
Онлайн всего: 1 Гостей: 1 Пользователей: 0 |
|
Главная » 2014 » Март » 11 » Гуцули носили на собі навіть... вироби із сиру
22:10 Гуцули носили на собі навіть... вироби із сиру |
Гуцули носили на собі навіть... вироби із сиру
Автор фото: Наталія ФЕЩУК
18 травня у світі відзначають Міжнародний день музеїв
Не
гірший за паризький Лувр і мадридський Прадо Національний музей
народного мистецтва Гуцульщини та Покуття ім. Й. Кобринського у Коломиї
щороку зустрічає до 200 тисяч відвідувачів, які приїжджають з усього
світу, аби подивитися на унікальне мистецтво гуцулів.
Відвідини
музею Гуцульщини та Покуття – окрема історія візиту в цей край.
«Застрягнути» тут можна надовго. Музейні фонди налічують понад 50 тисяч
експонатів - усі види традиційного народного мистецтва гуцулів та
покуттян, починаючи з ХVІІ століття до сьогоднішнього часу. У 18-ти
експозиційних залах їх виставлена навіть не третина!
Тут можна
побачити все, що робили гуцули і покуттяни, як і в чому вони жили, як
одягалися. Різьба по дереву, якою прикрашали житлові і культові споруди,
меблі, предмети побуту, музичні інструменти; художні вироби зі шкіри:
кептарі, кожухи, чоловічі торбини, пояси-череси, святкові пояси та
постоли; художні керамічні вироби; твори народного живопису – розпис на
склі та дерев’яні ікони… Найбільше привертає увагу відвідувачів інтер’єр
гуцульської хати та народний одяг гуцулів.
- Нам не вистачає
площі, аби виставити все, чим володіємо, - зазначає директор музею
Ярослава Ткачук. - Бо не лише зберігаємо і демонструємо експонати,
музейну колекцію активно поповнюємо. Працюю в музеї з 1992 року, за цей
час ми поповнили наші фонди на 20 тисяч експонатів! Кошти, отримані з
продажі вхідних музейних квитків, дозволяють нам купувати речі для
музею. Маємо статус «національного», що є рідкістю для районних центрів.
До нас приїжджають десятки тисяч іноземців, за рік можуть бути гості із
70-ти країн.
Якщо говорити про музейні шедеври, варто згадати
ім’я Юрія Шкрібляка – знаного в Європі класика українського різьбярства,
родоначальника династії гуцульських майстрів Шкрібляків. 190 років з
дня його народження якраз припадає на 2012 рік. У Коломийському музеї
зберігається небагато його речей. Більше робіт Шкрібляка мають музеї
Львова та Києва, значна частина різьби цього майстра перебуває за
кордоном.
Шкрібляк різьбив з дерева все - миски, сільнички,
скриньки, черпаки, ложки, підноси, музичні інструменти, пістолі,
рушниці, топірці, порохівниці, хрести…
Відомий різьбяр мав трьох
синів і одну доньку. І діти доньки Катерини (вишивальниці та ткалі) теж
стали майстрами. Так виникла відома українська сімейна династія
Шкрібляків-Корпанюків, яка нині налічує понад сотню майстрів. Двоє
внуків Юрія Шкрібляка – Семен та Юрій – у 1960-х роках були одними з
перших в Україні, хто отримав звання заслужених майстрів народної
творчості. Один із синів різьбяра Юрія Шкрібляка – Василь – був
засновником знаменитої Вижницької школи різьбярства, відомої нині як
Вижницький коледж прикладного мистецтва.
- У 1880 році у Коломиї
відбувалася велика етнографічна виставка, - розповідає науковий
працівник музею Ірена Гулай-Назарова. – На ній був присутній
австро-угорський цісар Франц-Йосиф I, який мав нагоду бачити роботи Юрія
Шкрібляка. Вони йому настільки сподобалися, що цісар нагородив майстра
Шкрібляка медаллю. Такою ж медаллю він нагородив тоді і Олексу
Бахматюка – найгеніальнішого гуцульського гончара, роботи якого теж
зберігаються в нашому музеї. На кошти, вилучені від проведення цієї
виставки, було придбано ділянку під побудову Народного дому, в якому
згодом і розмістився музей. Його поява пов’язана з іменем Володимира
Кобринського – залізничника, який багато подорожував Європою, був у
тамтешніх музеях і виношував ідею створити музей у Коломиї. У 1926 році
сам їздив по селах та збирав експонати, звертався до людей з проханням
приносити речі. 1 січня 1935 року музей було відкрито. Це був перший на
теренах Західної України музей українського мистецтва. Музей носить ім’я
Йосафата Кобринського – греко-католицького священика, який багато робив
для селян, намагався підвищувати культуру і згуртувати українську
громаду. А сам музей створено завдяки його племінникові Володимиру.
Оглядаючи
музейні експонати, всі без винятку відвідувачі найдовше затримуються у
залі, де експонується народний одяг гуцулів та покуттян. Оглядати
сорочки, пояси, запаски, постоли, весільне вбрання наречених можна
довго, дивуючись, як люди могли все це носити.
- Одяг гуцулів
унікальний у світі тим, що в ньому застосовано майже всі види народного
мистецтва, - розповідає Микола Шкрібляк, заслужений діяч мистецтв
України із Чернівців, етнограф, дизайнер сценічних костюмів на народній
основі, власник колекції старовинних костюмів Гуцульщини, Покуття та
Буковини, представник відомої родини Шкрібляків. – Гуцули носили не
просто речі надзвичайної краси. Це був зручний і практичний одяг.
Сьогодні чимало технік, що застосовувалися у виготовленні гуцульського
костюма, втрачено. А більшість речей нагадують звичайну імітацію.
Гуцульський одяг вирізняється смаком у всьому – гармонійним поєднанням
всіх елементів, технікою виконання, кольоровою гамою. Але сьогодні
гуцулів зіпсував ринок. Майстри роблять не своє, не гуцульське, а те,
що добре розходиться на базарі. Дивлячись на гуцульський народний
костюм, бачимо все: вишивку (на сорочках, сардаках, кептарях та
онучах-обгортках), ткацтво (запаски, жіночі пояси, літні чоловічі
штани-портяниці та демісезонні ґачі, сардаки (верхній одяг), весільний
верхній одяг для нареченої – ґуґлю, яку вона одягала поверх кептаря, та
манту – верхній одяг для нареченого, перемітку – продовгувате тоненьке
полотно, яке після вінчання священик клав молодій на шию, а на грудях
два кінці перекидалися навхрест – як знак об’єднання двох родин),
художню обробку шкіри (кептарі, тобто безрукавки, кожухи, постоли,
чоботи (зазвичай з бичачої шкіри), чоловічі ремені). Святковий чоловічий
ремінь був вибиваний і зверху оздоблений орнаментом зі спеціального
металу, який самі ж гуцули виливали. Робочим поясом був черес – широкий
пояс, який міг мати навіть до семи пряжок. Він підтримував поперек
чоловіків під час важких робіт, особливо в лісі. Наприкінці ХІХ століття
всі жінки (окрім дівчат), ходили з тоненькими палицями – вирізьбленими
та інкрустованими. Художнє в’язання (шкарпетки), аплікація (шнурами на
кептарях, сардаках, на мантах і ґуґлях, китиці). В одязі гуцулів були
навіть вироби зі сиру! Коли молодого і молоду проводжали до шлюбу, на
вишиту хустинку або на червону нитку чіпляли маленькі калачики,
виготовлені із коров’ячого будзу. Це зав’язували на руки нареченим, що
символізувало добробут і достаток.
Чоловіки носили через плече
тобівку – чоловічу шкіряну сумку, вибивану та інкрустовану металом. А
через інше плече – порошниці, і тут використано ще один вид мистецтва –
художню обробку рога.
Свого часу у США був оголошений конкурс,
котрий існує дотепер, мета якого - збереження та відтворення на
американській землі власних національних традицій. Його переможець
отримує грошову премію. Кілька років тому конкурс виграла сім’я
емігрантів з України. Євдокія Сороханюк з чоловіком виїхала до Америки з
Верховини і там виготовили та відтворили гуцульський костюм – чоловічий
та жіночий. Премію родині вручила Гілларі Клінтон – дружина тодішнього
президента США. Українка на гроші, отримані на конкурсі, видала книгу
«Гуцульщина в низинці».
У радянські часи святковий гуцульський
чоловічий ремінь можна було придбати за 120-150 рублів – це майже вся
тодішня середня зарплатня. Але найкраще у давні часи ціну могли
визначити самі ж гуцули. Наприклад, за часів Польщі, якщо хтось захотів
би купити такий ремінь, то чоловікові це коштувало б чотири дні роботи –
чи орати, чи в лісі працювати, а жінці – вісім днів.
|
Категория: Карпаты |
Просмотров: 858 |
Добавил: FreeDOM
| Рейтинг: 0.0/0 |
|