Митрополит Шептицький від
імені УГКЦ засудив оунівський теракт: "Якщо ви хочете зрадливо вбивати
тих, хто противиться вашій роботі, вам доведеться убити вчителів,
батьків і матерів, політиків і громадських діячів. А перш за все
священників".
В українському суспільстві Галичини у міжвоєнний
період було дві сили, які найбільше впливали на суспільно-політичні
погляди населення. Традиційно першість у цьому питанні тримала
Українська Греко-Католицька Церква (УГКЦ), яка за відсутності
державності була найбільшим моральним авторитетом і виразником як
релігійних, так і політичних почуттів українців.
В умовах
польської окупації, яка розпочалась з 1918 року, відбулась радикалізація
суспільства, і другою впливовою силою став виступати український
націоналістичний рух, об'єднаний в 1929 році в Організацію Українських
Націоналістів (ОУН).
Прихильники митрополита Андрея Шептицького -
переважно консерватори за світоглядом - вважали, що лише демократичним
шляхом та власною працею з молоддю вдасться в перспективі реалізувати
українську національну ідею, здобувши державність.
В свою чергу,
відчуваючи наростання радикальних настроїв у суспільстві, ОУН залучала
молодь до підпілля, пропонуючи концепцію перманентної революції -
постійного тиску на владу. В своїй роботі ОУН заради цієї мети вважала
за потрібне використовувати як збройні, так і пропагандивні методи.
Боротьба
за прихильність населення - так би мовити сучасними категоріями, за
електорат - призводила до протиставлення націоналістів позиції Церкви та
тих політичних сил, які спирались на її авторитет та підтримку.
Пропонуючи два шляхи боротьби, але ставлячи ту ж мету, ці гравці гостро конкурували за активістів, особливо за молодь.
Найбільшою
подією 1930-х років для українських католиків стала консолідуюча акція -
з'їзд організації "Українська Молодь Христові" у Львові. Ініціатором
проведення були Українська Греко-Католицька Церква, католицькі партії і
мирянські організації.
Реакція радикальної націоналістичної
молоді була негативною: дії католиків та свою роль під час з'їзду
націоналісти розцінили як битву за "душі молодих людей". У
націоналістичній газеті "Наш Клич" опубліковано "Резолюцію студентів
проти з'їзду української католицької молоді".
У статтях оунівці
заявляли, що панування над душами молоді нікому не віддадуть. Вони
вважали, що виховання молоді - це завдання націоналістичних організацій.
Виступаючи проти свята УМХ, оунівці намагалися взяти першість у
залученні молоді: стверджували, що потрібно провадити енергійну
боротьбу з католицько-консервативним табором за вплив на нове покоління.
24
травня 1933 року в Стрию Олекса Гасин, який був членом ОУН, виголосив
реферат "Націоналізм та релігія". Він підкреслив, що для українських
націоналістів пріоритетом є свій народ, а вже потім церква. На його
думку, церква мала б підтримати ОУН. Однак саме такі переконання і
методи боротьби націоналістів суперечили християнським морально-етичним
принципам і стояли на заваді їх підтримки з боку Церкви.
Ще більше посприяв протистоянню атентат (терористичний замах на життя - ІП) наступного року.
На
початку серпня 1934 року в Галичині розгорівся один із найбільших
скандалів, який тільки могло собі уявити тогочасне українське
суспільство. Два стрижні української національної ідентичності різко і
надовго протиставились один одному.
Все розпочалось із вбивства
бойовиком ОУН директора Львівської академічної гімназії у Львові,
колишнього старшини Січових Стрільців, товариша митрополита Андрея
Шептицького Івана Бабія - буцімто за "угодовську" позицію останнього.
Митрополит
Шептицький не забарився із відповіддю і у пастирському листі різко
засудив діяльність "українських терористів" з ОУН. Заява митрополита
була опублікована в популярних галицьких часописах - зокрема, в "Ділі",
"Новій Зорі", "Меті".
"Якщо хочете зрадливо вбивати тих, що
противляться вашій роботі, прийдеться вам убивати всіх учителів і
професорів, що працюють для української молоді, всіх батьків і матерів
українських дітей, усіх настоятелів і провідників виховних українських
інституцій, усіх політиків і громадянських діячів.
А передовсім
прийдеться вам скритовбивствами усунути перешкоди, які у вашій злочинній
і глупій роботі ставляє духовенство разом із єпископами.
Бо ми
від літ стверджували, і стверджуємо, й не перестанемо повторяти, що
злочин є завсіди злочином, що святій справі не можна служити
закривавленими руками. Не перестанемо твердити, що хто деморалізує
молодь, той злочинець і ворог народу".
Цей теракт став піком і до
цього складних взаємин між модерним українським націоналістичним та
консервативним рухом у Галичині. Ця ситуація змусила задуматись як
націоналістів, так і консерваторів над важливим питанням: якою ціною
українці готові пожертвувати заради створення Української держави?
Відповідь не далась ні одним, ні другим зразу. Обидві сторони протягом наступних років гостро дискутували.
Степан Бандера на "Львівському процесі" заявив:
"Ми
вміємо цінити життя своє та інших, але наша ідея вартує, щоб посвятити
мільйони жертв для її реалізації. Міра нашої ідеї - це віддати своє
життя та інших їй".
УГКЦ в особі митрополита Андрея Шептицького, підтримуючи ідею української державності, так бачив роботу над її втіленням:
„В
єдності, ладі та карності [відповідальності] зорганізованої акції,
стоячи на ґрунті легальности супроти держави, якої ми є горожанами
[громадянами], будемо посвячувати наші сили, щоб на всіх ділянках
народного і політичного життя законними засобами здобувати для нашого
Народу щораз то більшу освіту, культуру, добробут та права".
Попри гостру дискусію, вбивство Бабія остудило голови і націоналістів, і консерваторів.
Перші, зрозумівши хибність своїх дій, ще декілька років змушені були відбиватись від осуду суспільства.
Другі,
оцінивши силу та бажання ОУН здобути власну державу, кинули всі сили на
спрямування націоналістичного руху в правильне русло. Критика Церквою
дій, які суперечили християнським нормам посприяла переосмисленню
ідеології, і в результаті - і методів роботи.
Суспільний осуд
вбивства Бабія в подальшому пішов на користь ОУН. Можливо, ставши
причиною того, що українські націоналісти не пішли ганебним шляхом
деяких інших націоналістичних рухів Центрально-Східної Європи, таких як
румунська "Залізна гвардія", хорватський рух "Усташів", чи угорська
партія "Схрещені стріли".
Натомість і ОУН, і УГКЦ, попри всі
суперечки та дискусії у мирне міжвоєнне двадцятиліття, змушені були
домовлятись під час Другої світової війни. Церква підтримала намагання
ОУН створити Українську державу 31 червня 1941 року, а багато
священників-капеланів УПА загинули разом із своїми вірними у боях проти
німців та каральних загонів НКВД.