Наш Опрос:
Еще опрос?
Офіційне лого Олімпіади 2022:
Статистика |
Онлайн всего: 5 Гостей: 5 Пользователей: 0 |
|
Главная » 2014 » Март » 15 » Екстрім карпатських плотогонів
21:25 Екстрім карпатських плотогонів |
Фото із vasjaletsyn.livejournal.com
Фото із vasjaletsyn.livejournal.com
Фото із vasjaletsyn.livejournal.com
Фото із vasjaletsyn.livejournal.com
Сплав карпатського лісу
на згадку для нащадків встигли зафіксувати вітчизняні
кінодокументалісти. У кадрах хроніки плоти-дараби ніби летять стрімкою
течією гірської ріки в оточенні чудових краєвидів — аж дух захоплює!
Проте "в натурі" цей процес не завжди навіював романтику, хоча на вкрай
ризикованому ремеслі плотогонів-керманичів колись спеціалізувалися цілі
родини і навіть села, розкидані по берегах карпатських водних артерій.
На кам'янистому дні, особливо у верхів'ях Білої і Чорної рік, котрі,
збігаючись докупи в Устеріках, дають життя легендарному Черемошу,
згинули десятки відчайдушних горян. У змаганні грізної стихії і людини
не було постійного переможця. Часто Черемош здиблювався, ніби дикий
кінь, що хоче скинути із себе зухвалого вершника. Потрапляючи в затор,
зв'язані докупи в так звані талби 14-метрові смерекові стовбури під
несамовитим натиском води ламалися, як сірники. До цього моменту
сміливці — хто куди — мусили аврально зіскакувати з дараби.
І не
було такого року, як пригадують очевидці, аби тужливий зойк трембіти не
сповіщав довколишні гори про трагічну смерть плотогона. Однак загиблого
товариша заміняв інший, і черговий екіпаж, як правило, з чотирьох
чоловікiв знову кидав виклик Черемошу.
"Обстріл" варениками — найприємніша подія після високогірного плавання
Великий знавець
Гуцульщини Яків Головацький, котрий залишив нащадкам чимало безцінних
спогадів про нелегке життя, оригінальний побут та звичаї гуцулів другої
половини ХІХ століття, не оминув і таку унікальну сторінку героїчного
епосу українських карпатців, як сплав ділової деревини бурхливими водами
тутешніх рік і потоків. "Гуцул, — писав дослідник, — бувала і дуже
підприємлива і винахідлива людина. З мідною люлькою-запіканкою в зубах,
лежачи на печі у своїй курній хаті, він розкаже вам про річний сплав від
Рибинця і Озерної до Кут, відмітить з точністю велику обмілину, в якій
підводний камінь під мостами, всі мости, гуки, скоки-водопади...".
Сучасний
гуцул давно перейшов із курної, необладнаної спеціальним димоходом,
хати в затишну дерев'яну оселю, прикрашену традиційними ліжниками з
овечої вовни та обставлену меблями промислового виробництва. Та нинішні
гуцули вже не розкажуть вам — не точно, а хоча б приблизно — про всі
бар'єри і пастки на призабутих маршрутах лісосплаву, навіть такі
уславлені керманичі, як 80-літній Василь Іванюк та його на шість років
молодший односелець Юрій Джиголя. Приїзд кореспондента "України молодої"
в їхнє віддалене, з двома сотнями осель, гірське село Хороцево, що
гніздиться на лівому березі Черемошу, здивував і, як здалося,
підбадьорив колишніх плотогонів, які ніби трохи помолодшали від
спогадів. " У нашому невеличкому селі, — пригадує пан Юрій, — було зо
три десятка керманичів. Цю професію я перебрав від батька, який мав
офіційний дозвіл керувати дарабою ще від польської влади. Мені змалку
теж подобалися такі випробування — сильно хотів керманити. Сюди йшли
найсміливіші, бо до наших рік треба було спритних чоловіків. На
рiвниннiй частинi Закарпаття, розповідали старші люди, спокійніші річки,
і плоти по них водили навіть жінки. Ще й кужіль пряли. У нас жінка
цього не зробила б. Я вам скажу так: на шофера можна вивчитися за 3
місяці, на юриста — за 5 років, а на керманича — може й життя не
вистачити. Сміливості тут замало, треба ще мати розсудливість, швидку
реакцію і добру пам'ять, аби знати найнебезпечніші місця, кожен
підступний підводний камінь. Інакше і дарабу знищиш, і життя загубиш.
Багато було нещасних випадків: утонув Крамарівський з Білоберізки,
Василь Танасійчук з Устерік, у Перкалабі втопився батько директора
лісгоспу. Інколи в заторах доводилося стрибати на берег, аби тебе не
розтрощило між талбами, бігти по камінню за дарабою і знову на неї
застрибувати. Всього було".
Обійстя обох керманичів розташованi
на березі за кілька десятків метрів від Черемошу і майже на півдорозі
від початкового до кінцевого пунктів лісосплаву. Дружини плотогонів
приблизно знали, коли повз хату після подолання важких високогірних
ділянок річки мчатимуть, трохи уповільнивши швидкість, дараби, і
старалися саме на цей час встигнути зварити вареники або, як їх тут
називають, пироги. Вузлик із гарячою стравою подавали на палиці чи
кидали на дарабу, в таких же екстремальних умовах чоловіки й
трапезували. Пані Марія, дружина Василя Іванюка, каже, що молилася
Господу Богу за здоров'я чоловіка, коли він пропливав униз за течією.
Кляузи в Карпатах — не жанр анонімної творчості, а допоміжний плотогінний засіб
Верхів'я Білої і Чорної
рік, які беруть початок на кордоні з Румунією, у Гринявських та
Чивчинських горах, споконвіків були вкриті дрімучими незаселеними
людиною лісами. Відсутність будь-яких комунікацій, окрім водних,
унеможливлювали доступ лісорозробників до багатих угідь ділової
деревини. До пори до часу не можна було сплавляти ліс і за течією
тутешніх гірських річок, бо їхні русла в багатьох місцях перетинали
скелясті виступи та нагромадження валунів. І лише в середині ХІХ
століття, як розповів "УМ" відомий прикарпатський історик, дослідник
Гуцульщини, професор Володимир Грабовецький, фірма "Гітз і компанія"
взялася за розробку раніше недоступних високогірних лісосік. Задля цього
у верхів'ях Білого та Чорного Черемошів почали будувати невеликі
загати (кляузи) для накопичення води, яку спускали в певний час разом із
зрубаними стовбурами дерев. У такий спосіб колоди хаотично рухалися за
течією аж до містечка Кути, долаючи відстань у 70— 80 кілометрів. Там їх
виловлювали за допомогою спеціальних решіток, в'язали у плоти, так
звані дараби, і довіряли гуцулам сплавляти їх аж до Чернівців.
Однак
низька рентабельність "вільного плавання" деревини, яка часто губилася
при рухові вниз і руйнувала береги, за що доводилося сплачувати штрафи,
змусила підприємців шукати ефективніші методи сплаву. На початку ХХ
століття у верхніх частинах Білого і Чорного Черемошів збудували каскад
великих водоймищ із запасом води, достатнім для того, аби підняти рівень
річки під час сплаву дараб на 1-1,5 метра над звичайним (власне, на
цьому водяному валу, що котився довжиною кількасот метрів, і сплавляли
плоти). Окрім того, були створені спеціальні річкові служби, які
займалися розчищенням русел від каміння та укріпленням берегів. У всьому
іншому лісопідприємці покладалися на волю Божу та майстерність
керманичів.
Проходження надзвичайно складного водного шляху від
верхів'їв обох найбільших тутешніх річок та їхніх приток до села
Залуччя, де Черемош впадає у Прут, зазвичай тривало два дні, коротші
маршрути долали й за один світловий день. І все це відбувалося у
безперервному русі, без привалів на обід чи перекур і в постійному
напруженні. Дараби зв'язувалися з двох шарів колод, і нижній при сплаві
так стирався об каміння, що інколи залишалося лише півстовбура в
діаметрі. Але й такий кінцевий результат завдяки дешевій робочій силі
приносив чималі прибутки спершу приватному капіталу, а за радянського
періоду — державній скарбниці. Плотогонам лишалася тільки слава.
Розповіді про відвагу і вправність гуцулів-керманичів поширилися далеко
за межі регіону. Їх, як стверджує Яків Головацький, наймали підрядники
для сплаву лісу аж за 600 верст від Чорногори до румунського Галаца і
далі — до гирла Дунаю.
Крапку на лісосплаві ставили за свій рахунок
Відкриття "дарабової"
навігації по Черемошу розпочиналося ранньої весни з урочистого мітингу і
"наркомівських" ста грамів. Спирт як засіб проти застуди входив у
офіційний перелік продовольчого пайка плотогона. Право кермувати першою
дарабою часто отримував Василь Іванюк, який у післявоєнні роки вважався
одним із найдосвідченіших в окрузі навігаторів. Він теж — з потомствених
плотогонів: "І батько, й мої брати цим займалися. Я не тільки добре
вивчив маршрут, а й сам робив керма — легкі та зручні. Коли батько
побачив, як я кермую, то сказав, що з мене будуть люди".
Обоє
моїх співрозмовників мали найвищий — четвертий — розряд лісосплавника.
Державних стандартів визначення рівня кваліфікації плотогона як таких
тоді не існувало й не могло існувати, зважаючи на унікальність професії.
Урівняти всіх практикуючих керманичів у розрядах (і відповідно в
зарплатні) допоміг, пригадують хороцевські старожили, курйозний випадок.
Десь улітку 1964 року проїхатися "з вітерцем" на дарабі ризикнув
директор лісосплавної контори на прізвище Гіт — німець за
національністю. Трапилося так, що на одному з річкових закрутів директор
не втримався і впав з дараби в розбурхані хвилі. Він був міцної статури
і вважався людиною справедливою. Коли мокрий до нитки, але без
серйозних ушкоджень, він вибрався на берег, то сказав, що відтепер усі,
хто проходить цю Білу річку, матимуть 4-й розряд, бо всі працюють в
однаково важких умовах й однаково ризикують життям.
Ударні
сталінські темпи вирубування карпатських лісів згасли лише у 70-ті роки
минулого століття. На цей час припадає й остання сторінка карпатських
лісосплавів. І видалася вона надто прозаїчною.
"У 1979 році
закінчилися запаси деревини. Тоді ж мені довелося вести останню
вутленьку дарабу з Верхньої Яловичори до Вижниці, — пригадує Юрій
Джиголя. — Нас було четверо — я, Саламій, Танасій та Юрко Домнюки
(декого уже немає на цьому світі). Урочистості ніякі не влаштовувалися.
Усе відбувалося дуже буденно. Коли ми доправили дарабу до Вижниці і
здали деревину, то склалися й купили пляшку горілки. Так поставили
крапку на лісосплаві".
На той час Юрію Джиголі виповнилося лише
48 років, він мав чималу сім'ю — дружину, трьох синів і двох доньок, тож
мусив перекваліфіковуватися з річкової професії на "суходольну".
Тривалий час очолював бригаду лісорубів, що заготовляла деревину, яку
тоді вже транспортували з гір до лісопереробних підприємств потужною,
зокрема гусеничною, технікою. Механізація лісорозробок дещо полегшила
важку працю лісорубів, проте її бездумне вторгнення в екосистему Карпат
завдало відчутної шкоди місцевій флорі і фауні. Раніше, як розповів "УМ"
головний лісничий розташованого в басейні Білого Черемошу Гринявського
держлісгоспу Володимир Пилип'юк, гуцули застосовували трудомісткішу, але
менш травматичну для природи систему доставки деревини з гір до місця
сплаву за допомогою збитих iз дощок жолобів, так званих риз. З'єднані
один з одним жолоби простягалися на кілометр, а то й більше. Їх поливали
водою і по них спускали обкоровані стовбурі, котрі летіли вниз зі
швидкістю, що й не снилася конструкторам сучасних гірок в аквапарках.
Після завершення лісорозробок ризи також одна по одній спускали до
підніжжя гори, і від такого транспортування на поверхні схилів не
залишалося жодного незаживлюваного рубця.
Беручкий до будь-якої
роботи Юрій Джиголя і на новому місці досягнув вершин майстерності —
неодноразово ставав ударником cоцпраці і назбирав до старості купу
грамот та дипломів. Щоправда, ні його старання, ні колег по керму та
сокирі влада не пошанувала гідною пенсією: "Ми були колись шанованими
людьми, але набідувалися, як ніхто, — зітхає він. — Який би дощ, град чи
сніжниця не падали з неба — керма ніколи не випускали з рук. А ноги
завжди були мокрі. Прикро, що нам визначили майже таку саму пенсію, як і
тим, хто в житті завжди шукав легеньку роботу".
На репліку товариша Василь Іванюк згідливо похитав головою: "Навряд чи ми доживемо до справедливості".
|
Категория: Карпаты |
Просмотров: 420 |
Добавил: FreeDOM
| Рейтинг: 0.0/0 |
|