Наш Опрос:
Еще опрос?
Офіційне лого Олімпіади 2022:
Статистика |
Онлайн всего: 4 Гостей: 4 Пользователей: 0 |
|
Главная » 2014 » Март » 11 » Буковинське селянство напередодні великої війни
22:40 Буковинське селянство напередодні великої війни |
Буковинське селянство напередодні великої війни
За австрійських часів на
буковинських полях було спіймано близько 3 мільйонів куріпок і продано
до французьких ресторанів. А в Італію відправили живцем понад 2 млн 700
тис. карпатських сірих дроздів, чию популяцію досі так і не відновили.
Відомий
краєзнавець і колекціонер, Заслужений майстер народної творчості Іван
Назарович Снігур продовжує розповідати про наш край сторічної давнини.
–
Іване Назаровичу, сто років тому близько 70 відсотків населення краю
складали селяни. Серед них було чимало безземельних і малоземельних,
тому десятки тисяч буковинських селян вимушені були емігрувати,
рятуючись від злиднів. Розкажіть, як жили селяни на Буковині у 1913
році…
– Тодішнім селом керували пан, піп і сільський голова. Пани
були великими землевласниками, селяни мусили орендувати у них землю,
нерідко на кабальних умовах. Безземельні ж наймалися на роботи, особливо
в маєтках Православного релігійного фонду, який володів чвертю
буковинських земель. Ліси, рілля, пасовиська, озера належали фонду, який
також мав млини і різні підприємства. Всі ці об’єкти потребували багато
робочих рук. Сільська біднота заробляла там на прожиття.
Як
виглядало старе буковинське село? Головне місце у ньому займала панська
будова з різними добудовами. Біля церкви стояла хата священика. І
панське, і попівське житло виглядали акуратними, добре доглянутими.
Селянські мазанки були значно скромнішими. Якщо дім священика був критий
гонтою, то селянська хата – переважно рогозом, очеретом або соломою.
Заможніші селяни мали худобу, для якої існували різні добудови, а біля
хат стояли скирти сіна.
Селянські хати будували без кам’яного
підмурка, а по чотирьох кутах закопували стовпи з дубу чи сливового
дерева – цей матеріал довго не псується. Рами для вікон і дверей також
виготовляли з міцного дерева. Між міцною дерев’яною основою прибивали
шматки дерева – так зване «диля» або «дилиня», яке обмащували глиною.
Найбідніші хатки складалися із сіней (на Буковині їх називають
«хоромами») і однієї кімнати. У тій кімнаті з трьома вікнами жила уся
родина.
Більші хати мали вхід до «хоромів», звідки можна було
пройти до «великої хати», де приймали гостей, і навпроти неї – до
«хатчини». Саме така хатчина з одним вікном вважалася буденною кімнатою,
в ній готували їжу і спали. Тут стояла піч для випічки хлібу, плита і
поруч з нею постіль. Під час холодів діти і старі спали на печі, а
батько з матір’ю – на постелі. У такій хатчині могло проживати по вісім і
більше душ: від діда з бабою до малих дітей. Взимку хату замітало
снігом під самий дах, тож її доводилося відкопувати.
Іване Назаровичу, а яким було повсякденне життя селян?
У
селянській хаті в очі кидалася страшенна біднота. На плиті стояв
чавунок для приготування мамалиги чи каші, і пару глиняних горшків, в
яких варили борщ. Хліб пекли рідко, як правило, лише на великі свята.
Повсякденною їжею були борщ з буряком, мамалига, каша, галушки (клецки),
квашені огірки, варені сухофрукти.
Одяг у селян був саморобний.
Прали його вручну, використовуючи попіл з пічки – мило через високу ціну
лишалося недоступним для багатьох селян. Чоловіки взувалися у постоли, а
носили білі домоткані штани (портяниці). Перші портяниці хлопцеві шили
інколи, коли йому вже виповнювалося 12 років.
Мало хто з
небагатих селян мав теплий кожух, взимку зазвичай носили сардак з
грубого домотканого сукна. Причому один на подружню пару: жінка могла у
ньому вийти на вулицю лише тоді, коли повернеться чоловік і дасть їй
цей верхній одяг.
Мова у нас йде головним чином про селянську бідноту. Але ж були і заможні селяни. Як складалися їхні відносини з бідними?
Нерівність
відчувалася постійно, її навіть підкреслювали. Коли багатий їхав в
екіпажі, запряженому парою коней, бідняк повинен був уступати йому
дорогу. Але були і випадки взаємодопомоги. Бідні працювали на багатих, а
розумні багачі зацікавлені у добрих робітниках. Такий заможний господар
взимку приходив до бідняка і питав, чи той має вдосталь їжі та палива.
Коли була потреба, то допомагав йому, а влітку той відпрацьовував.
Іване
Назаровичу, чимало селян не могло прогодувати родину працею у своєму
господарстві й мусило шукати додаткових заробітків. Чим вони займалися?
Різноманітними
народними промислами, або ж під час польових робіт наймалися у панські
господарства. Буковинці нерідко підробляли за близьким кордоном – у
Бессарабській та Подільській губерніях Російської імперії. Знаходили
вони заняття й у себе в рідному краї. Мало хто з наших земляків знає, що
за австрійських часів на буковинських полях було спіймано близько 3
мільйонів куріпок і продано до французьких ресторанів. А в Італію
відправили живцем понад 2 млн 700 тис. карпатських дроздів – тамтешні
гурмани дуже полюбляють м’ясо цих птахів.
Ще один цікавий факт. У
селі Магала виробляли фальшиві персидські килими, які продавалися за
кордон. У виробництві задіяні місцеві мешканці. Селяни правдами і
неправдами заробляли гроші, але далеко не всі використовували їх для
розвитку власного господарства. На жаль, у краї існувало багато шинків,
де пропивалися великі кошти. Але про це – наступного разу.
|
Категория: Карпаты |
Просмотров: 418 |
Добавил: FreeDOM
| Рейтинг: 0.0/0 |
|