Нещодавно став свідком
такого епізоду. Лиш по асфальту в райцентрі зацокали копита гужового
транспорту, як з автівки з столичними номерами безперестанку почав
цокати фотоапарат. На знак вдячності за фотомить турист не поскупився й
зеленою купюрою наїзнику. Ще б пак, кадри для городянина справді
виявилися рідкісними і несподіваними...
Споконвіку кінь у горах
мав велику ціну. Він був першим і незамінимим помічником селянина. Хто
його мав — вважав себе міцним ґаздою на землі, та ще не бідував. Далекі
предки ні на йоту не сумнівалися у вічній прописці у крутосхилій
місцевості сильних і виносливих четвероногих трудівників. Та ба,
трапилося інакше. Коли на Міжгірщині теж почала розправляти плечі
колективізація, модернізуватися підприємства, кінська сила поволі чахла.
У слід тваринам то тут, то там ступала техніка. Замовкали на селах
кузні, бо забували ґазди за коня. Витісняли коня трактори та автомашини і
в лісовому господарстві. Колись флагман промисловості району —
лісокомбінат по праву славився і богатирськими кіньми. Виручали вони
лісозаготівельників здорово під час трелювання деревини. Насамперед за
фінансовими підрахунками. Як правило, жива тяглова сила — дешева. Та
погоня за рекордними кубометрами затьмарила розвиток конярства. Його
поголів'я падало на очах за техпрогресу. Дійшло до того, що лісові
конюшні розібрали до підмурків. Щоправда, слід віддати належне декому і
за хоробрість, бо знайшлися й захисники коня в "зеленому цеху". Як,
приміром, колишній лісничий Ізківського лісництва Дмитро Місик. За
планової економіки він фанатично вперто відстоював істину, що кінь —
конкурент трактору. Та ще який, особливо з точки зору екологічної
безпеки. Навіть нещасно картали непіддатливого. "Та в ньому, може, грає
циганська кров", — якось з явним зневаженням прокоментував один надмірно
ідейний функціонер подорожі Місика по зелених масивах на бричці та його
конеферму на лісництві.
Але час ілюстрував правильність дій і
суджень лісничого. Лісодільниці за розробок швидше всього скидалися на
"мамаєве побоїще": під гусеничними підошвами потужної техніки гинуло все
— саджанці, мурашники... Не кажучи вже про бідолашну землю, вздовж і
впоперек порізану колесами та тими ж гусеницями. З цього приводу тепер
закрадається підозра: а чи у теперішнє море еколиха не влилися русла
вини необдуманого господарювання?..
Слава Богу, верховинці знову
взялися за відродження дідівської сільськогосподарської традиції. Горяни
нині кажуть: міні-трактор — добре, а коні — ліпше. Престижніші вони
також із-за ціни. За коня зараз півцарства не треба давати, а ось
техніка далеко не кожному простому горянину по кишені. Навіть райцентр
спроможний похвалитися наявністю кільканадцятьох пар шкап. А в селах їх й
поготів. В деяких присілках подвір'я ледь не поголовно обзавелися
однокопитними тваринами. Як почала глохнути техніка, кмітливі шофери не
забарилися перекваліфікуватися на керманичів підвод.
В якому лиш
хазяйському ділі можна розумно і вигідно застосувати коня. Особливо
багато робити йому знаходиться в полі — оре, боронує, підвозить
органіку, звозить збіжжя... Найкрутіша місцевість доступна живій
тягловій силі. Приємно, що й молодь не цурається худобини, вміло
успадковує прадідівські методи ґаздування на землі.
Гужовий
транспорт торує собі навіть бізнесовий шлях у туристичній галузі, яка в
мальовничому краї встає з колін. На засніжених крутосхилах за минулої
зими незвичний сервіс мав успіх на турбазах у Подобівці, В. Студеному та
інде. Охочих покататися поблизу підйомників під свист вітру у вухах на
санях, запряжених кіньми, з дзвіночками серед приїжджих відпочиваючих
виявилося, хоч відбавляй. А хтось з комерсантів вже замріявся
запропонувати і весільну карету молодятам. Що не кажи, а коні — це й
екзотика...