Перша світова війна принесла
багато страждань лемкам. Були повністю розорені окремі села, багато
селян загинуло у війні. За симпатії лемків до східнослов'янських народів
австрійські власті вивезли з Лемківщини понад три тисячі інтелігенції і
селян у Талергофський концентраційний табір, де кілька сотень лемків
загинули.
Розпад Австро-Угорської
монархії у 1918 р. сприяв боротьбі поневолених народів за
самовизначення. Така боротьба розгорнулася і на Лемківщині. У с. Команча
на Сяніччині було проголошено створення Східнолемківської республіки,
яка проголосила своє об'єднання з ЗУНР. Польські легіонери в кривавій
сутичці з селянами розправились із спробою самовизначення. У той же час у
с. Фльоринка на Новосанчівщині проголошено створення Західнолемківської
руської республіки, яка виступила за солідарність з Радянською Україною
і Радянською Росією. Польські війська ліквідували Республіку, а її
творців було віддано під суд. Подібні спроби боротьби за самовизначення
мали місце на Пряшівщині і в теперішній Закарпатській області. Велика
група лемків боролася за волю в рядах січових стрільців та УГА.
Визвольний рух, хоч і закінчився невдачею, загартував витримку
українського народу і його складової частини лемків, зміцнив віру в
можливість соціального і національного визволення.
Польські
буржуазні власті, які жорстоко розправилися з народним визвольним рухом
на Лемківщині, повели довготривалу боротьбу за ліквідацію національних
завоювань русинів-лемків. Були закриті або перетворені на польські
українські школи, заборонені українські культурно-освітні осередки.
У
міжвоєнній Польщі з новою силою розгорілася кампанія за "врятування"
лемків перед "українізацією" і приєднання їх до поляків. Польська преса
(наприклад, "Кур'єр Краковскі" № 143, 160—1933) виступила з "доводами",
що діалект лемків є польським, а лемки — етнографічна група польського
народу. У рукописному трактаті "Лємковчизна" (зберігається в історичному
архіві у Львові) ксьондз Ч. Войтисяк висловив обурення на адресу
українців з приводу "незаконного привласнення лемків", які, мовляв,
"зовсім не українці, а польське плем'я". Автор вважав, що негайна
полонізація лемків була б вельми корисною для польської політики і
католицької церкви, а лемкам "дала б відпорність на пропаганду
українську". Подібні шовіністичні ідеї розвинула М. Пєрадська в книжці
"На шляхах Лемковщизни" (Краків, 1939).
Лемко, щоб отримати навіть
найнижчу урядову посаду, змушений був відректися від свого
національного імені, змінити східну віру на римо-католицьку.
У
порівняно кращих умовах проживали лемки у Чехословаччині (включаючи
теперішню Закарпатську область). Тут існували "руські" (українські)
школи, товариства, літературні об'єднання, освітні і культурні осередки.
На еміграції лемки теж об'єднувалися в суспільно- культурні
організації. У США і Канаді діяв "Комітет допомоги Лемківщині", який
збирав кошти на допомогу лемкам "в краю", сприяв засновуванню освітніх і
культурних товариств, бібліотек. Як вже згадувалося на початку цієї
праці, у 30-х pp. засновано "Лемко-Союз" з його друкованим органом
газетою "Карпатська Русь". Одним з перших керівників "Лемко-Союзу" і
редакторів газети був лемківський письменник і публіцист Дмитро
Вислоцький (Ваньо Гунянка), який після другої світової війни повернувся
на Україну до м. Львова.
Національні інтереси лемків у
міжвоєнному часі гаряче захищав талановитий поет і публіцист родом з
Новиці Богдан-Ігор Антонич (1909—1937). У своїх творах він оспівав рідні
Карпати, життя земляків. Б. І. Антонич заслужено увійшов до плеяди
найкращих поетів слов'янського світу. У липні 1990 р. йому встановлено
пам'ятник у рідному селі Новиці на Лемківщині.
Нове горе принесла
лемкам німецька окупація. Фашисти заарештували і знищили кращих синів і
дочок Лемківщини. Багато молоді вивезли на примусові роботи до
Німеччини, у своїй людиноненависницькій антислов'янській політиці
намагалися "вигортати вогонь з печі" руками самих же слов'ян, зокрема
українців. У таємному меморандумі до Гітлера його заступник Гіммлер
радив фюреру, що для успішного проведення "расової селекції"
(винародовлення) на Сході слід культивувати серед українців якнайбільше
окремих "націй": "русинів", "малоросів", "карпаторосів", "лемків",
"бойків", "гуцулів" тощо, нацьковувати їх одна на одну.
з перших
днів окупації лемки включилися в антифашистську боротьбу. Разом з
польськими патріотами в Русі Опору активну участь брали лемки П. Пиртей,
М. Донський, П. Русиняк і багато інших. Володимир Водзік зі Мшаної та
Андрій Яворський з Королика очолювали партизанський рух на Прикарпатті.
Велику роботу в рядах борців проти фашизму здійснив лемко з Петрушої
Волі коло Кросна Петро Когутов.
Лемки внесли значний вклад у
всенародну боротьбу проти фашизму. Численні добровольці-лемки в рядах
Червоної Армії приспішили день перемоги у війні.