Якось завітав до Музею
народної архітектури та побуту у Львові Володимир Шагала, пенсіонер із
селища Нижанковичі Старосамбірського району на Львівщині, — приніс
кілька дитячих іграшок, які сам зробив. Про нього ми вже знали тоді з
повісті Романа Федоріва «Скрипка, що грає тисячу літ». З того часу
В.І.Шагала став активним кореспондентом нашого музею. Закінчив він
початкову школу в с. Клоковичі (нині Республіка Польща). Після
переселення в Україну працював у клубі художником-оформлювачем. До речі,
малювати навчився самотужки ще в дитинстві. І це йому стало в пригоді
на ціле життя. Пізніше багато років був художником на місцевій меблевій
фабриці. А коли вийшов на пенсію, зайнявся улюбленою справою —
замальовуванням і вивченням пам'яток рідного краю. Доробок Володимира
Шагали різноманітний і цікавий. Це альбоми, у яких він фіксував усе
зібране, побачене, почуте. Гортаю один із них, присвячений визначним
місцям Старосамбірщини. Є тут малюнки монастиря в Лаврові, де, згідно з
переказами, похований син князя Данила Галицького Лев, решток монастиря в
с. Смільниця, оборонні вежі XV ст. в с. Скелівці, давнього мосту через
Дністер.
В альбомі «Старі громадські та господарські будівлі
Старосамбірського району» зібрано малюнки десятків споруд. Окремо подано
конструктивні елементи з назвами, що уживали в цій місцевості. Малюнки
фасадів доповнено схемами внутрішнього планування будівель.
Цінні малюнки будинків у містечках району. Ось, наприклад, двоповерховий
будинок у Добромилі. Тут до вулиці виходять десять дверей — кожні з них
вели до окремої крамниці, які були власністю іншого крамаря. З
громадських будівель цікаві малюнки шкіл, будинків «Просвіти», церков у
селах Міхова, Стара Сіль, Передільниця, Тур'є. Змальовано також криниці,
обороги, придорожні фігури, каплиці, пивниці, «мушні» (сушарні для
фруктів). Альбом «Спомини з дитячих літ» містить етнографічні матеріали
про рідне село Шагали — Клоковичі, що ,за кілька кілометрів від
Нижанкович. Про джерела, річки й річечки, мости та їхню конструкцію,
назви елементів є багато відомостей в альбомі «Від джерел до моря».
Цікавий альбом «Конопля: від стеблини до тканини». Поряд з малюнками й
записами спогадів Володимира Івановича тут описано незнане в етнографії
свято коноплі, яке відзначають напровесні, у першу неділю перед великим
постом. Жінки до однієї з хат приносили їжу, трунки й справляли свято.
Згідно з обрядом, вони розпускали волосся і трясли головами, робили це
для того, щоб коноплі мали довгу й чисту пряжу. Окремий альбом про воза
та його деталі. Володимир Шагала докладно вивчав млинарство, подав схеми
роботи млинів, які працювали за допомогою водяного колеса, турбін.
В альбомі «Все про коня» можна побачити малюнки й тексти до них,
систематизовані в розділах: «Годівля і догляд за кіньми», «Кінь у
роботі», «Кінь у військовій службі», «Кінь у дорозі», «Кінь в
українській пісні». Велику цінність мають записи «Спомини з минулого»,
«Казки» (55 текстів), «Народні повір'я» (45), «Прислів'я» (408). У 87
нарисах розповідається про громадські шпихліри, збір кропиви для тканин,
обжинки, фестини (ігри), форшпан (перевезення урядовців), флірти
(забави молоді), про циганів.
Альбом «Народне мистецтво» теж
оригінальний за змістом. У ньому подано відомості про рідкісні види
мистецтва, малопоширені художні промисли й заняття. Наприклад, про те,
як колись виготовляли вифлеємські звізди, з якими ходили колядники.
Такими ж докладними є малюнки зі схемами окремих елементів про вертеп і
шопку, про святкові павуки з соломи. Привертають увагу малюнки народних
забав: лагівок (гагілок), «оборочів», вечірок (вечорниць). Багато
цікавого зібрано про побутування пісні в селі на вулиці, на обжинках,
весіллях, малюнки й тексти про народні промисли — різьбярство,
килимарство, меблярство, вироби з соломи, дитячі іграшки.
Маючи
величезний життєвий досвід, знання й завзяття, майстер сам виготовив для
музею дві вифлеємські звізди, які відзначаються багатим декором. Про
них, до речі, він сам захоплено говорить: «...такої гарної звізди, як в
околицях селища Нижанковичі, мабуть, не було ніде. У 30-ті роки найкращі
звізди виготовляли в селах Пере дільниця, Губичі, Трушевичі, Сераківці,
Клоковичі. Робили їх з паперу на дерев'яному каркасі, оздоблювали
декоративним малюванням, паперовими кутасами». Володимир Шагала
подарував музеєві дві власноручно виготовлені шопки й вертеп, на зразок
тих, що побутували в Галичині.
Шопки, подаровані Шагалою, мають
форму триярусних храмів зі сценою на першому поверсі. Тут встановлено
дерев'яний кружок, який можна обертати за допомогою корби. Навколо нього
наклеєні вирізані з картону зображення — пастирі, вівці, три царі, що
несуть дари Христові, ангели. Друга шопка різниться від першої не тільки
декором самої скриньки-сцени, а й тим, що згаданий кружок з фігурками
царів, пастирів, ангелів установлений вертикально й рухається згори
вниз.
Вертеп подібний формою до шопок. Але на сцені тут «діють»
ляльки. У підлозі вертепу є проріз, по якому «ходять» ляльки з дротяними
закінченнями. У вертепі показували виставу «Цар Ірод». Для цього
використовували ляльки: ангела, ірода, воїна, пророка, чортів, смерть,
пияка, тещі, жида, чарівниці. Нині Шагала збирає матеріали про теслярів,
ткачів, вуглярів, записує народні прикмети.