- Фото із derevij.lviv.ua
"Законодавство, що регулює
рубки в Україні треба міняти, причому не косметично, а кардинально й
чим скоріше, тем краще", - до такого висновку дійшли експерти Світового
банку (Програма ENPI-FLEG), проаналізувавши законодавство щодо порядку і
правил рубок, яким керуються українські лісівники у своїй повсякденній
роботі.
Чому де-юре законні та ще й "спрямовані на оздоровлення
лісів" рубки, де-факто мають комерційну спрямованість і погіршують стан
лісу? Чому коли люди звертаються до контролюючих органів на захист свого
лісу, виявляється, що дії лісорубів, які на думку громадян є алогічними
й аморальними, - документально законні?! Відповіді - у доповіді "Рубки
лісу в У к р а ї н і : п р а к т и к а , т е о р і я , п р о б л е м и "
(http://www.lesovod.org.ua/node/8402) (коротка версія дослідження).
У
радянські часи основними видами лісозаготовок були рубки головного
користування. Їх основне призначення - отримання якісної ділової
деревини. Вони плануються виключно лісоупорядними організаціями,
доцільність їх проведення доволі ретельно перевіряється як різними
підрозділами самого лісового відомства, так і природоохоронними
органами. Щодо цих рубок (як і рубок догляду й освітлення) у авторів
доповіді питань практично не виникає, але їх дуже турбує, що доля рубок
головного користування у загальному обсязі лісозаготівлі відчутно впала.
А
от ріст обсягів цілого ряду рубок, які мають покращувати стан лісу,
консультантів СБ відчутно турбує. Аналіз площ рубок за останні сім років
показав особливу "любов" лісопідприємств до трьох видів рубок:
вибіркових санітарних, лісовідновних та суцільних санітарних. Якщо
рекомендації лісовпорядників щодо площі кожної з цих рубок узяти за
100%, то побачимо, що на місцях ці плани збільшили у рази. І у відсотках
до рекомендованого ці рубки насправді склали (середні дані по країні):
- вибіркові санітарні - 271%
- лісовідновні - 230%
- суцільних санітарні - 315%
Подивимось
на ситуацію пильніше на прикладі вибіркових санітарних рубок (ВСР), які
призначені для того, щоб "вибрати" нездорові та неякісні дерева. Народ
же чомусь скаржиться що насправді вирубаються накращі дерева.
В
Україні рівень заготовки деревини в ході ВСР стабільно високий:
перевищує 2 млн.кбм у рік. Найбільше "дивним" є те, що він у два й
більше рази перевищує рівень заготовки при рубках догляду.
Найбільші
обсяги деревини при ВСР у рівнинній частині України в насадженнях з
перевагою сосни й дуба. У гірських регіонах вибіркові санітарні рубки
поширені менше, що, очевидно, пояснюється високою собівартістю їх
проведення. У цілому, наведений аналіз практики проведення ВСР дозволяє
прийти до наступних висновків:
1. У переважній більшості випадків вибіркові санітарні рубки проводяться не обґрунтоване з погляду лісової науки
2. Їхнє проведення перешкоджає збереженню й відновленню біологічної різноманітності лісів
3.
Законодавчо затверджена процедура планування й проведення ВСР створює
ідеальні умови для їхньої трансформації в так звані пошукові рубки,
націлені на заготовку кращих дерев
4. Контроль за проведенням
ВСР практично неможливий у зв'язку з тим, що строк між їхнім
призначенням і проведенням мінімальний, площі дуже великі, а заготовки
низькоінтенсивні й безсистемно розміщені по території
Дана
ситуація цілком визначена законодавчою базою, яка регулює рубки.
Фактично в насадженнях старше 40 років ВСР - основний, а старше 60 років
- єдиний захід "формування й оздоровлення лісів" в арсеналі українських
лісівників. Вибіркові санітарні рубки є узаконеним способом здійснення
"дрібних розкрадань деревини, в особливо великих розмірах", або
здійснення комерційних заготовок в інтересах лісокористувача, але на
шкоду лісу. Тому теорія й практика проведення як ВСР, так й усіх інших
видів рубок повинна стати предметом всебічного аналізу й обговорення.
Усі
наведені аргументи (як щодо окремих видів рубок так системи рубок в
цілому) підводять до єдиного висновку: законодавство, що регулює рубки
треба міняти, причому не косметично, а кардинально й чим скоріше, тем
краще.
Днями представники програми ENPI-FLEG
(http://www.fleg.org.ua/) зустрілися з новим керівництвом Державної
агенції лісових ресурсів (створена у ході адмінреформи на базі
Держкомлісгоспу) і передали йому свої рекомендації щодо вирішення цілої
низки проблем лісового господарства України. Чи буде почута думка
експертів, чи почнеться реформа лісової галузі, про яку давно говорять
спеціалісти - побачимо вже незабаром.