Ім'я Івана Васильовича
Прокопіва широковідоме серед збирачів народної творчості. За останні
роки його часто згадувано як одного з найактивніших дописувачів
Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнології ім. М. Т. Рильського
НАН України. Виступи І. В. Прокопіва з питань народної творчості можна
прочитати на сторінках газет, журналів, збірників.
Народився Іван
Прокопів 6 березня 1901 р. в с. Слобода Рунгурська Коломийського району
на Івано-Франківщині в селянській багатодітній сім'ї. Хлопчиком він
любив слухати, як батько і гості співали у дні свят. З 1912 р. записав
частину співаночок, які чув на весіллі у своєї сестри, що віддавалася до
села біля Коломиї. Після успішного закінчення Коломийської гімназії
продовжив навчання у Львові. Жив у тяжких умовах, без матеріальної
допомоги від батька, бо той, крім нього, мав іще дев'ятеро дітей.
Навчаючись і заробляючи на хліб, Іван Прокопів знаходив час і для
громадської роботи, редагував студентський збірник «Борись»
(присвячувався пам'яті Адама Коцка). За активну діяльність в українських
організаціях і товариствах у 1922 р. юнак був заарештований і
ув'язнений. У 1923-1924 рр. Іван Прокопів нелегально перебував у Львові,
переховуючись від переслідувань польської поліції. У 1924 р. Іван
Васильович перейшов кордон Польщі і прибув до Праги. Тут упродовж п'яти
років він вчився на економіко-кооперативному факультеті Української
господарської академії у Подєбрадах й одночасно на
історико-філологічному відділенні філософського факультету Празького
університету. Щоліта на канікули приїжджав на Гуцульщину, де збирав
народні пісні, легенди. У 1929 р. закінчив навчання і повернувся на
батьківщину. Але роботи за фахом в умовах буржуазної Польщі не знайшов.
Працював то бухгалтером промкооперації різьбярів і килимарів Гуцульщини,
то бухгалтером друкарні у Львові, то касиром у читальні «Просвіти».
Водночас редагував журнал протиалкогольно-нікотинового товариства
«Відродження» і газету «Народне здоров'я», видав книжку «Алкоголізм і
народне господарство».
З 1945 р. викладач української мови та
історії у школах і технікумах колишньої Дрогобицької обл., інспектор
шкіл райвно, облвно, заврайвно. У 1957 р. у зв'язку з хворобою вийшов на
пенсію. Відтоді присвятив себе збиранню народної творчості, яку полюбив
ще в дитинстві. Тільки за цей час записав 5848 пісень, а також 170
прислів'їв, загадок і оповідей.
Найбільше Івана Васильовича
захопила іскрометна народна творчість гуцульського краю. На Гуцульщині
він обстежив сорок сіл і ще десять сіл у сусідньому Коломийському
районі. Записуючи тексти пісень, побіжно характеризує їхню поетику,
детально описує звичаї і обряди, характер музики. Близько 200 записаних
І. Прокопівим пісень опубліковано в журналах і збірниках.
Усі
найцікавіші записи І.В.Прокопів передав до відділу фондів Інституту
мистецтвознавства, фольклору та етнології ім. М.Т.Рильського НАН
України. Серед них — пісні про панщину, опришків, жовнірство, а також
оригінальні надсянські колядки і щедрівки. Є тут і співанки-хроніки,
зокрема створені зовсім недавно. Останнім часом збирач надіслав до Києва
разом з піснями зразки оповідного фольклору. У фондах ІМФЕ зараз є
майже 500 аркушів, на яких І.В.Прокопів власноручно (на дуркарській
машинці) записав гуцульські весільні пісні.
Він знає гуцульське
весілля, його особливості в кожному селі. Ми слухали розповідь І.
Прокопіва про сучасне гуцульське весілля на Другій історико-краєзнавчій
конференції в Івано-Франківську. Виступ був дуже цікавий і високо
оцінений учасниками конференції. Всього І.Прокопів записав 1400
весільних пісень. Частина з них увійшла до підготовлених ним до друку
збірників «Гуцульське весілля» та «Гуцульські весільні пісні».