Яскравою особливістю
долини річки Боржава є вузькоколійна залізниця, побудована в 1907-1909
роках за Австро-Угорської імперії і яка у відповідний час була
прогресивним технічним проектом щодо розвитку нашого регіону.
Лісова
промисловість за часів Австро-Угорської монархії, а потім і
Чехословацької республіки розвивалась з використанням передових на той
час технологій, в тому числі і побудови транспортних залізниць по всій
території Підкарпатської Русі.
Будівництво та введення в експлуатацію дільниць:
1. Берегово (Берегсаз) – Приборжавське (Долга), 67 км, (23.12.1908р.)
2. Виноградів (Севлюш) – Хмільник, 19 км, (23.12. 1908р.)
3. Довге – Кушниця, 9 км, (22.05.1909р.)
4. Іршава (Ілошва) – Осій (Сайкофальва), 8 км, (10.06.1911р.)
5. Осій – Кам’янка (Дьілалья), 4 км, (1911р.)
Особливу
увагу заслуговує перший трамвай з паровим котлом системи De-Button з
вертикальним розміщенням – два трамваї використовувалися для
пасажирських перевезень. Також за цією системою працювали вантажні
парові локомотиви. В 1912 році Довжанським деревообробним підприємством
була споруджена лісова вузькоколійка, яка виходила із двору місцевої
пилорами. Вона проходила лівим берегом Боржави до станцій Суха, Бронька,
звідки звертала на схід в долину річки Броньки. Далі колія проходила
вузькою долиною до пралісів під полониною Кук (1365 м над рівним моря).
Тут вона роздвоїлась і одна гілка йшла на південь, під гору Кічера (903 м
над рівнем моря).
Лінія експлуатувалась (1908-1923рр.) Угорською
компанією BVGV (BorzsavőlgyiGazdasagiVasyt – Господарська Залізна
Дорога Долини Боржи). Рухомий склад: GanzBP – 5 oд, Bydapest 9 од,
Maffel – 3 oд, всього – 26 одиниць локомотивів. Найбільш розповсюдженим
паровим локомотивом була "мала мадярка" типу U35.
У 1923р.
Закарпаття ввійшло до складу Чехословаччини, і лінія була передана
Чехословацьким державним залізницям (ČSD). Рухомий склад: GanzBP – 5,
Bydapest - 7 од., Maffei – 3 од., ОК – 1 од., Krauss–M – 1 од.,
Kopricivnice - 6 од. всього - 17 локомотивів та 6 мотодрезин.
В
1930–1931 рр. „Акціонерне товариство по переробці деревини” збудувало
нову гілку вузькоколійки на ділянці Кушниця – Лисичево - Репіна,
довжиною 4,2 км. Дорога проходила по берегу Кривого потоку до складу
Борсучина, розташованому під Швидким потоком на висоті 420 метрів над
рівнем моря. Незабаром від пилорами в Кушниці була збудована ще одна
дорога, яка простягалася долиною Кушницького потоку до села Лисичево, а
далі глибокою долиною Васкового потоку, де за будинком лісника
вимальовувались три відгалуження. Перше відгалуження (4 км довжини) йшло
долиною Репинного потоку до пралісів під гору Камінь, друга - долиною
Сільського потоку під гору Прислоп (довжиною 2 км), третє йшло вздовж
потоку Версіль під гору Звур (довжина 3км). Друга гілка вузькоколійки,
яка виходила із Кушниці, пролягала долиною Боржави через села Керецьки,
Березники під полонину Боржаву (довжина 17 км). З виникненням
Довжанського лісокомбінату дорога стала належати цьому підприємству.
16.03.1939
р. під час набуття Підкарпатською Руссю автономії були спроби створити
самостійні Карпато-українські залізниці, на перешкоді яких стала Друга
Світова Війна.
З 1939 р. по 1945 р. лінія експлуатувались
угорською компанією MAV. Рухомий склад; Maffei – 3 од. ОК - 1 од.,
Budapest - 7 од. Krauss–M - 1 oд. Krauss–L - 1 од. (STEG, BMMF), всього
13 локомотивів.
У 1944 р. вузькоколійка ввійшла в склад
радянських СЖД і була перешита з 760 мм на 750 мм. Регулярний рух було
відновлено в 1948-49 рр. В 1926 р. довжина дороги була 107 км, після
війни мережа подовжена і становила 123 км. Депо (філіал депо Королево)
знаходиться в м. Берегово.
У радянські часи в умовах планової
економіки залізниці використовувалась як для транспортних перевезень –
лісу та будівельних матеріалів, так і для пасажирських. Транспортні
перевезення забезпечувались підприємствами регіону – Довжанський
лісокомбінат, Приборжавський завод будматеріалів, вугільна шахта в с.
Ільниця, Іршавський абразивний завод, Іршавська меблева фабрика,
підприємства Харчпрому в м. Іршава та с. Білки.
З 1992 року вузькоколійна залізниця Берегово – Кушниця належить Українським Залізницям – УЗ.
У
даний час пасажирське залізничне сполучення відбувається на відрізку
Іршава – Хмільник та Хмільник – Виноградів. Ділянка шляху Хмільник –
Берегово використовується для технічних робіт – заправка та ремонт
рухомого складу в депо м. Берегово. Належить Українським Залізницям –
УЗ.
Рухомий склад: Тепловози ТУ2 з’явилися в 1968р. (номери 020,
034, 066), пізніше тепловози ТУ7А – 3094, 3278, 3279, 3280, 3281 і 3282.
Парова тяга ліквідована в 1970р. (залишився паровоз Гр. – 286, до цього
було 11 паровозів Гр.:132, 255, 323, 324, 334, 335, 338, 339, 340, 341 і
342). В роки найбільш інтенсивної вирубки лісу, вузькоколійка була
оснащена 18 локомотивами і сотнями вантажних вагонів.
На початку
80-х років ХХ століття вузькоколійка зазнала реконструкції – був
оновлений парк дизельних локомотивів ТУ2 та пасажирські вагони
деміховського заводу. Відрізок дороги Суха - Бронька - полонина Кук була
демонтована в 1990 році. До станції Приборжавське дорога відносно в
гарному стані. На ділянці Берегово – Хмільник пасажирського руху нема з
1983–1984 рр., всі станції і роз’їзди розібрані.
В 2003 році дві
ділянки по 1 км. між Іршавою і Кушницею розібрані. Сама зупинка Кушниці
являє собою закинуті руїни. Протягом 2004–2007 року Довжанським
лісокомбінатом демонтовано відрізок Кушниця – Приборжавське. В 2010 році
продовжено демонтаж відрізку Іршава – Ільниця.