ІМСТИЧЕВЕ
За селом Імстичевим є печера. її називають Мстичівкою.
Ще при панщині в тій печері поселилися опришки. Вони панів грабували —
мстили їм за муки, які терпів народ на панщині. Тому й дістала печера
назву — Мстичівка.
А вже від тієї печери походить назва потоку і назва села.
ЧОРНОГОЛОВА
Був опришок Головатий, бо мав
велику голову. Жив він у хижці в лісі, де тепер село Чорноголова. Там
його вислідило панське військо. Він відстрілювався, і йому нічого не
могли зробити. Тоді ту хижку підпалили, і він згорів.
Люди, як
прийшли на те місце, увиділи на згарищі чорну обгорілу голову. І місце
назвали Чорноголовою. І село, що там виникло, так назвали.
СОКИРНИЦЯ
Де тепер село Сокирниця, там
давно були ліси. У тих лісах жило сто опришків, старшим серед них був
Сокирка. Грабували вони на дорозі, що вела з Солотвини в Хуст, і далі на
Кошиці, Будапешт. З розбою приносили всякі багатства.
Раз, коли
йшли на розбій, підійшли до криниці. Сокирка хотів пити, айбо з коня не
злізав. На дубі щось запищало, кінь верг собою і скинув Сокирку в ту
криницю. А вона була глибока, і головний опришок утопився.
Ту криницю викопав Сокирка, і її називали Сокиркою. Коли він там утопився, другі сказали:
— Не криницю собі викопав, а могилу.
Засипали криницю з утоплеником, айбо місце продовжували називати —
Сокиркова криниця. З того й виникла потім назва села Сокирниці.
ЛЯХОВЕЦЬ
Колись тут все займали ліси, а сусідніми селами були Тухля і Ляховець.
У Тухлі в пана служив хлопець, якого звали Ляхом. Пан дуже примхуватий
був. Заставляв слугу робити йому між деревами гоїїдалки з полотна і
колисати. Навіть вимагав, щоби той шіпав його в голову, поки не засне.
Коли хлопцеві вже добре надоїли панські примхи, він прив'язав сонному
панові мотузок до шиї і до галузки, колиску відрізав — і пан повис.
Слуга тоді втік лісами далеко. Найшов місце, де можна було сховатися і
жити. Потім потай прийшов у Тухлю, забрав з собою служницю, яка його
любила, вкрали панського коня, набрали муки та інших потрібних речей і
пішли далі в гори, на облюбоване місце. Воно потім було назване від
імені першого мешканця Ляхівцем.
МАТАЧІВ
Старі люди кажуть, що Матачів, присілок Ізок, виник раніше села. Заснував його старий опришок Метач.
У молоді роки Метач зі своїми побратимами не раз добувався до панських
маєтків. А спритний був дуже — чи каменем, чи ножем міг з відстані убити
гайдука, що, як вірний пес, стеріг сон свого хазяїна. Пострілом
розбудив би пана — а так опришки без зайвого шуму пробиралися в графську
спочивальню і знімали з стіни шаблі, гаківниці та пістолі. Та ось за
те, що той опришок влучно метав камінь чи ніж, його й прозвали Метачем.
На старість Метач збудував землянку в зворі під полониною. Коло нього
поселилося ще кілька опришків. Звір назвали Метачовим. А пізніше
поселення, що виникло у тому зворі, стали називати Матачовим.
КОПІЕЛЕВЕ
Колись те місце, де тепер село
Кошелеве, облюбував собі один опришок. Мін? двома потоками — Кобильцем і
Осавою — зробив собі хижу. Вода загороджувала опришка з двох боків. Він
кладки не робив, а перескакував через потоки з великою тичкою.
Звали його Кошелем. Він привів собі в ту хижу жінку, появилися у них
діти. Як повиростали діти, то сини поприводили в хижу невісток, до
доньок пристали зяті. Мусили будувати ще хижі. Так заснувалося Кошелеве.
САЛДОБОШ
Стеблівка давно називалася Салдобошем. Наше село заклали два силачі — Салей і Добош. Якось зустрілися вони:
— Здоров.
— Здоров.
Дали один другому руку і так стиснули, що з-під нігтів кров закапала.
— Будемо разом!
— Будемо!
Ходили на розбій. Коло них жили і другі опришки. І село назвали
Салей-Добош. Коли побудували залізницю від Хуста до Ясіня, то
Марія-Терезія везлася.
— Чому від Хуста до Буштина більше сіл не є?
І наказала Марія-Терезія село Салей-Добош перенести на друге місце,
ближче до залізної дороги. Люди не хотіли. Прийшло військо, і розбирали
хижі, розбивали печі з недопеченим хлібом.
Перенесли село на
друге місце — і вже називалося Салдобошем. Думали, що то угорська назва,
і переклали її на українську мову. Так Салдобош став Стеблівкою.
МАКСИМЕЦЬ
Довбуш мав вітчима. Той посилав його худобу пасти. Якось пас Довбуш в ущелині худобу, і там з'явився дідусь.
— Іди,— каже,— до он тої криниці, помийся.
Довбуш так зробив. Дід тоді каже:
— Синку, будеш межи сильними сильний, ніхто тебе не знищить, лиш аби ти ніколи жінці правди не казав.
Довбуш сказав правду Дзвінці і загинув. Кажуть, що Довбушеву голову
показували тут, але в це ніхто не вірить, бо то показували голову з
когось іншого, а голову Довбуша По-тоцький узяв собі. Правда, опришок,
аби його не пізнав ніхто, розсікав собі обличчя.
Коли Довбуша
вбили, розбіглися опришки, й один забіг до нашого села, зайшов у
Грепелів звір. Грепелів у той час був лісом-пралісом.
Зайшов
опришок під гору, вибрав безпечне місце і зробив собі печеру. Сидів там
рік чи два. Коло себе не мав нічого, лишень топір, ніж, зброю. Полював,
м'ясо пік на вогні і живився. І так собі думав-думав, що самітний не
буде жити, і пішов попри Бухтівець на Старуню. Прийшов у Старуню і
городами сунувся до хат. Хоче він увійти до крайньої хати, а то дівчина
виходить з водоніскою до криниці. Як вона схилилася, він підсунувся
легенько і її — чап!
Вона побачила, що чоловік — як ведмідь, але той чапнув її за писок і сказав:
— Тихо! Бо тя задушу!
Бере її під пахву та й городами в ліс. Так її ніс, ніс, а вона питає:
— Куди мене несеш?
— Я тебе беру за жінку.
Далі взяв за руку та й вів так, як дитину. Завів у гори, в печеру.
Цей опришок називався Максимом. І донині є присілок Максимець і рід Максимчуків.
У Грепелевім зворі жив він із жінкою коло двох років. У рік вона
народила сина. Максим усе приносив, годував їх, а одежу і взуття робив
зі шкіри. Коли дитині вже було два роки, сказав:
— Час, жінко, піти до твоїх батьків.
Вона з радості заплакала.
— Печи м'яса в дорогу.
Налагодила дещо, опришок печеру маскує і кажег
— Сьогодні вибираємося до твоїх родичів.
Дитину бере на ліву руку, а жінці каже сідати на праву і триматися за шию. Узяв їх, як галушки, поніс.
— Я,— каже,— до них піду ніччю.
А вона говорить:
— Куди ти знаєш іти, як у таких печерах живеш?
— Я все знаю і пам'ятаю. Коби ти так пам'ятала.
Ну і прийшов до її родичів. А родичі чекали рік-два — нема дівки. Гадали, що втопилася. Вже забувають.
Він жінку з дитиною лишив у городі, а сам іде до хати. Таке страшидло суне!
Подав руку, обняв господаря і господиню й каже:
— Я ваш зять. Я — Довбушів опришок, що вкрав вашу доньку.
Закликав її з дитиною. Всі тішилися, а він говорив:
— Я хочу заселити ту частину гір. Шлись, може, люди будуть жити, то аби
пани не мали там права. Так і було. Виникло село Максимець, і люди в
ньому панщини не знали.
РАХІВ