Населені пункти у долині річки
Лючки: Верхній Березів, Середній Березів, Нижній Березів, Баня
Березівська — умовно можна віднести до Березівського куща сіл. Згідно з
різними джерелами, це давні поселення, які мають цікаві сторінки
минулого. Виникли вони, мабуть, з розвитком тут солеваріння, торгівлі.
Працівників Музею народної архітектури та побуту у Львові ці села
зацікавили тим, що розташовані вони на стику двох типів господарств:
гірського і подільського (пов'язаного із землеробством). Безперечно,
сліди в матеріальній культурі, зокрема народній архітектурі, залишила
шляхта, яка проживала тут, ведучи торгівлю. Але це вже тема, яка вимагає
окремих досліджень.
Автор цих рядків двічі бував у селах
Березівського куща як учасник музейних експедицій, оглядав їх,
досліджував окремі пам'ятки народної архітектури. Садиби в селах
розташовані як у долині р. Лючки, так і в багатьох її правих притоках,
вододілах між ними. У загальних рисах архітектура тут зберігає
«гуцульський характер», хоч у садибах багато господарських будівель, у
тому числі стодол (остання — це невід'ємний елемент землеробської
культури). У садибах також є фруктові дерева, кущі.
Хата 1885
р., що в Нижньому Березові, збудована з круглого дерева (смереки); у
плані складається з хати, сіней і другої хати. Вздовж чільної стіни —
галерейка, що підтримується на чотирьох стовпчиках. Всередині стіни
«клинцьовані» і мощені глиною; стеля мита, тримається на трьох
повздовжніх і одному поперечному сволоках. Дах чотирисхилий, перекритий
дранками в шість рядів. Подібна до описаної будівлі хата родичів К.
Геника, вірного друга Івана Франка із с. Нижній Березів. У плані вона
складається з двох основних житлових приміщень, розділених сіньми. Стіни
з півкругляків, всередині миються. Приміщення, що ліворуч, розділене на
дві половини по ширині. Одне з них, при фасадній стіні,
використовується як житло, а друге — як комора.
Уздовж фасадної
стіни галерейка, яка підтримується на трьох стовпах, з'єднаних зовні
поперечними брусами, що правлять тут за огорожу. Дах чотирисхилий.
Збудоване житло в 1907 р. якимось Николиним (встановити докладніше ім'я
майстра не вдалося). У Верхньому Березові збереглася хата кінця минулого
століття з круглого (віблого) дерева. Всередині стіни в ній
«клинцьовані», мащені. У- плані складається з двох житлових приміщень,
розділених сіньми. Одне з них використовується як кухня, друге — як
світлиця. Інше планування має хата Параски Назаркевич, що має більше 100
років. У ній збереглися притули (хліви) вздовж тильної стіни. У плані
хата складається з житлового приміщення, сіней і комори. Стіни миті,
стеля утримується на одному поперечному і трьох повздовжніх сволоках. У
Середньому Березові збереглася хата з таким же плануванням, але вже
зблокована зі стайнею. Хата Д.Гунчака в цьому ж селі складається тільки з
хати і сіней, в яких виділено приміщення для комори. Стіни хати зведені
з кругляків. Всередині вони клинцьовані, замащені глиною. Зовні вікна
обведені білою глиною, що надає будівлі оригінального вигляду.
Характер традиційного будівництва в загальних рисах зберегла і хата
1950-х років М. Ігнатюк. Складається вона з хати, сіней і другого
житлового приміщення, в якому відділено кухню при тильній стіні. З кухні
є вихід у сінчата. Останні тут виникли завдяки переділу сіней коморою, з
входом з сінчатами, що при чільній стіні. Стіни хати набагато вищі,
відповідно і вікна більші, ніж у давніших будинках. Останні симетрично
розміщені по два у фасадній стіні по обидва боки від ґанку, який
влаштований тут. У комплексі господарських будівель, як уже згадувалось,
у селах Березівського куща займають стодоли. Наявність їх свідчить про
заняття населення землеробством.
Доречно згадати, що заняття
населення і добір будівель у господарці с. Жулавки (на межі Гуцульщини з
Поділлям) описав відомий австрійський письменник Карл-Еміль Францоз у
романі «За правду» (1882). У с. Баня Березівська збереглася криниця з
соляним джерелом сировиці. Вона має глибину 20 м, цемриння з дерева. Над
нею зведено дерев'яний будиночок. Сировицю тут брали Жителі навколишніх
сіл. Крім того, вже готову сіль вивозили на схід України. Про останнє
переконливо засвідчує чумацький віз, що в експозиції Коломийського музею
гуцульського мистецтва.