Русини Карпат (назва очевидно
походить від індоєвропеського "роса" - вода) і русини Придніпров'я
перебували в постійних контактах. Як свідчать поодинокі джерела,
мешканці карпатських гір нерідко перебиралися на Схід і вступали в
дружини київських князів. Карпатські русини славилися як відважні воїни у
війську князя Олега, брали участь у поході київського князя на
Царгород.
Тісні взаємозв'язки
мешканців західних Карпат з Київською Руссю спричинилися до того, що в
992 р. київський князь Володимир приєднав білих хорватів до Київської
Русі. Єдність релігій (у західних Карпатах християнську релігію поширили
брати Кирило і Мефодій, ще до хрещення Русі у 988 p.), звичаїв, мови
сприяли як економічному зміцненню західних околиць Русі, так і
повсюдному прийняттю єдиної народної назви "русини", "руські" аж до
Попраду з Дунайцем.
На Прикарпатті виникли і
розвивалися школи — дяківки, осередки іконопису, переписування церковних
книг. Піднявся освітній рівень мешканців Карпат, їх культура,
мистецтво.
У другій половині XI ст. на ріці Сян розпочалося
будівництво оборонної фортеці на заході Русі — міста Сянока, яке стало
важливим адміністративним і торговим осередком. З Київської Русі прибули
майстри-будівельники, котрі закладали в околиці Сянока нові оселі на
руському праві. Польський дослідник Адам Фастнахт у книзі "Осадніцтво
зємі Саноцкей" (Вроцлав, 1962) ствердив, що вже на початку будівельних
робіт на цій землі були численні руські оселі, такі як Терепча, Межи-
брід. Дубрівка Руська, Заболотці, Улич (пізніше Улюч), Лодина, Гломча,
Тирява Сільна, Вільхівці, Сторожі Великі, Сторожі Малі, Костарівці,
Половці, Чертеж, Прусик та інші. Вони існували на руському праві.
Руські
села були й далі на захід — у долині Вислоки, вздовж Яселки. Серед
найдавніших поселень у цих краях, заснованих на руському праві — Босько і
Дошно. Руське населення було здавна корінним і на західних околицях
теперішньої Лемківщини. Відомості про існування руських сіл на
Пряшівщині походять з джерел XI—XII ст. Про високу густоту населення
русинів аж поза Попрадом, Дунайцем свідчить їх міграція. Наприклад, у
1270 р. сини Марка Маріаші привели з гір за польською Щавницею — "з
Явірок, Шляхтової, Білої та Чорної води русинів, яких поселено в селах
Тепличка, Завадка та Порач" (М. Попович, Село Порач — "Нове життя",
Пряшів, 20, 15 травня 1987). Межа руських поселень, за деякими даними,
сягала Кракова і Ряшева на півночі.
У 1241 р. татаро-монгольська
орда напала на Київську Русь. Втікачі з Русі знаходили сховок у
карпатських горах і лісах, де можна було безпечніше пережити лихоліття. Є
підстави гадати, що саме татаро-монгольська навала, яка досягла Карпат
відтіснила на південь частину білих хорватів, котрі поселилися на
території теперішньої Югославії (Сербо-Хорватія).
Процес
формування української народності охопив як Наддніпрянщину, так і
Галичину з Карпатами. Але у зв'язку з тим, що західноукраїнські землі на
довгий час були політично відірвані від східної України, а також
внаслідок діяльності політичних угруповань, що виступали проти нової
народної і національної назви "Україна", "український", поширення цієї
назви на західних околицях Русі було загальмоване. Назва "Україна" (її
вперше згадує Київський літопис під 1187 р.) початково закріпилася в
піснях і думах, а починаючи з XVI ст. вживається в офіційних документах
та літературі. Давня назва "руський", "русин" подекуди на
західноукраїнських землях збереглася дотепер (в Закарпатській області,
Польщі, ЧСФР, Югославії, на еміграції). Вона рівноцінна сучасній і є
свідченням спільного минулого українського народу. Назву "Русь-Україна"
вживав історик М. Грушевський.
Слов'янські мови вчені-мовознавці
поділяють на підгрупи: східну (українська, російська, білоруська),
західну (польська, чеська, словацька й серболужицька), південну
(болгарська, сербохорватська, македонська й словенська). Мови цих груп
близькі за словниковим складом та граматичною будовою. Лемківські
говірки, що зберегли ряд давньоруських архаїзмів, відносяться до
діалектів української мови. Це переконливо довели відомий літератор і
мовознавець Я. Головацький ("О язиці южноруськім, 1849), І. Верхратський
("Про говір галицьких лемків", 1902), вчені В. Гнатюк, Ф. Колесса,
польські та чехословацькі дослідники, сучасні українські мовознавці.