- Фото із about-ukraine.com
Круглий храм (rotunda з
лат. — кругла будова) розташований на околиці древнього міста над Ужем,
на останньому пагорбі Українських Карпат, звідки бере свій початок
Середньодунайська низовина. Унікальна церква поступається своїм віком і
значенням хіба що Софії Київській. Оповита таємницями, оспівана в
леґендах, сьогодні Горянська ротонда викликає чимало запитань щодо її
походження і часу заснування. І хоч нині більшість дослідників датує
храм кінцем Х — поч. ХІ ст., досі достеменно не відомо, коли, хто та з
якою метою збудував цю унікальну святиню.
Старовинну святиню
відкрили для світу відносно недавно й майже випадково. 1879 року в
невеличкому селі Горянах у напівзабутій церкві Св. Анни почалися
ремонтні роботи. Раптом один із майстрів помітив, як із-під старої
штукатурки з'являються на світ кольорові фрески. У той час Закарпаття
входило до складу Австро-Угорської імперії, тому, коли про знахідку
стало відомо, сюди терміново прибули спеціалісти з Будапешта. Дослідники
були шоковані, оглядаючи старовинні настінні розписи, адже тільки
попередній аналіз горянських фресок засвідчив, що їх намальовано в XIV—
XV століттях. Науковці розпочали детальне вивчення пам'ятки, тут
побували численні наукові експедиції. Таким чином, церква з околиці
Ужгорода стала відома на всю Європу.
Фрески й нині вражають
відвідувачів високою майстерністю виконання й водночас життєвістю
персонажів. Учені дотримуються думки, що фрески в Горянах репрезентують
епоху раннього Ренесансу й виконані в XIV столітті італійськими
майстрами школи Джотто. Технологія їх виконання — це складна методика,
що нині вже не застосовується: мокра "свіжа" поверхня при розписуванні
всмоктувала в себе 10-сантиметровий шар фарби. На стінах храму зображено
сцени з Нового Заповіту. Головні сюжети: "Благовіщення", "Утеча в
Єгипет", "Страсті", "Дари волхвів", "Різдво Христове", "Воскресіння".
Цікаво, що в центрі цих сцен завжди виступає жінка — щаслива мати,
мати-страждальниця, молода наречена.
А почалось усе так. У 20-х
роках XIV століття угорський король Карл-Роберт із династії Анжу за
участь у боротьбі проти заколотників подарував величезну Ужгородську
домінію італійському родові графів Другетів. Одна з родинних гілок цієї
династії навіть мала садибу в Горянах і до свого прізвища додавала слово
"горянські" (Druget de Geren). Володар Ужгорода граф Дьордь Другет був
палким шанувальником італійського живопису, тож вирішив прикрасити
ротонду високомистецькими фресками. Очевидно, майстри прийшли з Італії
разом із графом, який повернувся в Ужгород з Неаполя 1354 року. А може,
роботу виконали мандрівні групи талановитих італійських художників, що
працювали в цей час у землях сучасної Словаччини. Про це свідчить
стилістична спорідненість у розписах фресок багатьох церков Чехії та
Словаччини з ротондою в Горянах.
Донині між науковцями різних
країн тривають дискусії щодо походження Горянської церкви, її віку та
призначення. Так, закарпатський історик П. Сова висловлює думку, що
таємничу ротонду побудували у ХІІ ст. ченці ордену Святого Павла. Попри
те, що в Україні виявлено ще 22 храми-ротонди (другої пол. Х — першої
пол. XIV ст.), 4 з яких збережені донині, за своїми архітектурними
параметрами храм Святої Анни не має аналогів у нашій державі. Горянська
ротонда в плані шестикутна, але цей шестикутник настільки згладжений, що
майже всі дослідники зображали план фундаменту круглим. У товщу стін
(2—2,5 метра) врізано шість напівкруглих ніш, склепіння яких з'єднано
між собою. На них будівничі поставили шестикутний тамбур, пробитий
шістьма готичними вікнами. Тільки наприкінці 1960-х угорські дослідники
знайшли "родичів" Горянської церкви серед двох ротонд в угорських селах
Кісшзомбор і Корчо. Однакові геометричні форми, будівельний матеріал —
усе це навело на думку об'єднати ці три храми в один архітектурний ряд і
сміливо говорити про дату побудови — ХІ століття.
Горянська
ротонда унікальна тим, що є шестигранною. Храмів такої рідкісної форми у
світі — одиниці. У зв'язку із цим існує цікавий переказ про те, що храм
може очистити від злих духів і демонічних сил, а також надати людині
можливість доторкнутись до Вічності. Базується він на тому, що
гексограм, тобто шестигранник — древній астральний символ. Він прийшов
із Месопотамії до Іудеї, де став символом Бога Яхве, а потім — до
середньовічних християн. Майстри, котрі зводили подібні будівлі в давні
віки, уважали, що шестигранник символізує надприродні сили Сонця та
Світла, а також Безсмертя та Вічність. Люди вірили: коли хтось стає
всередину такого шестигранника, темні сили відступають.
Друга
частина пам'ятки — прямокутний готичний неф, прибудований до ротонди у
ХV столітті. У ХVІІІ ст. тут звели велику вежу, а в 1912 р. над західним
фасадом церкви була надбудована дерев'яна дзвіниця. Тоді ж були
проведені перші реставраційні роботи: укріплені фундаменти ротонди,
почищені фрески, зашиті тріщини, споруджено нову шоломоподібну покрівлю.
Протягом довгого часу храм належав римо-католицькій громаді, і тільки
після 1949-го року перейшов до православних вірних. В 1959 році у
дзвіницю влучила блискавка, після чого храм було закрито через аварійний
стан. Пізніше церква стала філією Закарпатського краєзнавчого музею. І
тільки в 1991 році ротонду передали Мукачівській греко-католицькій
єпархії. Відтоді тут проводять реґулярні богослужіння.