Церква Воздвиження, що теж
підпорядковується музею «Дрогобичина», розташована на одній території з
пожежною частиною, яку облаштували на місці колишнього цвинтаря. Храм
датується XV-XVII ст.
У Воздвиженській перебудови тривали
постійно. З XV ст. збереглись основа храму і вівтарна частина. Приділ,
аркада новіші. Вони були зруйновані і відбудовані. Можливо, від пожежі,
бо є погорілі балки – так, ніби церква зайнялася від блискавки (горіла
зверху). Реставратори запевняють – можна все відбудувати, було навіть
дерево. Але не знайшла колишня дирекція коштів, так воно все десь і
попропадало.
У церкві правив отець, чиї ікони ставали чудотворними
Історія цього храму тісно
пов’язана зі священиком, який малював чудотворні ікони, тут жив і правив
– о. Василем Глібкевичем. Таня Думан розповідає: «Священик малював
чудотворні ікони. Про це свідчить той факт, що ікони в срібних шатах і
короновані золотом. Визнання ікони чудотворною – це цілий ритуал, якого
необхідно дотримуватися на всіх етапах. Мають бути свідчення, що від
ікони є чуда. Священик має їх зафіксувати. То підтверджують свідки з
церковної громади. Подають в єпархію, єпископ ще вище по ієрархії,
вирішують коронувати, приїжджає багато священників і сам єпископ. Тоді в
церкві коронують чудотворну ікону. Набивають шати, освячують».
Думан
додає, що у Воздвиженській церкві теж є те, що більше ніде по галицьких
церквах не повторюється – збережені розписи у вівтарній частині.
Церкву
розписував священик і богослов, який дуже добре орієнтувався у сучасній
йому теології. У вівтарній частині – відтворення розписів у Софії
Київській. Тоді була тенденція повернення древніх руських традицій.
Глібкевич малював наприкінці XVI –у XVII ст. У вівтарній частині храму
зображені Оранта – Богородиці втілення, Софія Премудрість Божа, в
картушах (круглих, так само як у Софії Київській) – пророки і чини
моління.
Сам священик, судячи зі спогадів про нього, був просто
неперевершеним. Скоп розповідає: «Грамотний, хуліганистий був. Про нього
багато лишилось дуже цікавих спогадів. Приїхала якось дієцизіальна
комісія, вони робили по церквах ревізії: яка ситуація, як править
священик, що про нього говорять люди, які образи, що і де. Як зараз
їздять, так і колись їздили – чекали, що їх зустрінуть, накриють стола,
вони собі добре погостяться і напишуть, як все в церкві файно. А він що
зробив? (сміється) Приїхала комісія, а він їх просто виставив. Комісія
написала скаргу, що такий-то священик, який має таку поважну славу, а
сам у поганій хаті живе». Я не повірила власним вухам і перепитала:
«Тобто йому закинули те, що він живе не в такій, як треба, хаті?». На що
Скоп відповів: «Ну, а що ти напишеш про таку людину? Ти приїхав, а вона
малює, працює в церкві. Каже, прийшли дивитись – дивіться, коли хочете.
Постояли, розвернулись та й пішли ті з комісії. Як то мало бути?
Священик має свині, корови, їмость їсти наробила, хороми. А він з ними
узагалі говорити не хотів».
Є згадка про смерть священика у
церковному поминальнику (церковна метрика або братська книга, де
вказуються дати смерті і народження, тощо). Переважно пишуть так: енного
числа представився раб Божий такий-то. Про Глібкевича ж з дуже великою
любов’ю написали: «О такій-то годині помер отець Василь. Він, певно, вже
біля Бога. Він, певно, вже на небі».
У Воздвиженській церкві сталося невеличке чудо